Prenumerera

Trenden bakom succésiffran i USA

Efter ett starkt fjärde kvartal utvärderar godisjätten Cloetta nu nya möjligheter internationellt. Vd Katarina Tell ser en fortsatt lönsam tillväxt – och en oväntad försäljningsökning i USA.

Clara Alanko
Clara AlankoReporter
Cloetta puff
Katarina Tell, vd för Cloetta. Foto: TT och Pressbild
Publicerad: 29 jan. 2025, 11:03Uppdaterad: 29 jan. 2025, 11:09
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Efter sitt första år som vd för Cloetta är Katarina Tell nöjd med såväl kvartalet som helåret.
– Jag är glad att vi har kunnat driva affären så att vi kan höja utdelningen med tio procent, säger hon.

Cloetta redovisade ett rörelseresultat på 252 miljoner kronor när de under onsdagsmorgonen öppnade sina böcker. Omsättningen ökade med 4,7 procent till 2 285 miljoner kronor – i stora drag en stark rapport. Cloettas vd Katarina Tell lyfter fördelarna med att kategorin är relativt konjunkturokänslig och att bolaget har fördel i att vara i olika segment.

– Det är tacksamt att vi är rustade med vår breda portfölj, säger hon.

"Swedish Candy"-trenden lyfter USA-försäljning

En anmärkningsvärd händelse för Cloetta under 2024 är den kraftiga ökningen av bolagets försäljning i USA. Det förklaras av trenden "Swedish Candy", som ökat intresset för svenskt godis.

– Vi har inte fokuserat på USA, men den lilla försäljning vi har där har ökat med 30 procent, säger Tell.

Med den oväntade försäljningsökning på andra sidan Atlanten ser bolaget nu över möjligheterna att satsa mer på den amerikanska marknaden, men inga beslut har fattats ännu.

– Det positiva är att amerikanska konsumenter är beredda på att betala mer för svenskt godis, vilket gör att vi har bra marginaler på försäljningen där.

Fabriksprojekt pausat – utvärderas på nytt

En annan viktig fråga för bolaget har handlat om det planerade fabriksbygget i Nederländerna, som är den största investeringen i Cloettas historia. Projektet pausades under tredje kvartalet 2024 för att utvärderas om det fortfarande är rätt väg framåt.

– När vi fattade beslutet i maj 2022 såg marknaden annorlunda ut, säger Tell.

Anledningen till att man tog beslutet att bygga fabriken från början handlade om att det skulle bidra med mer effektiv produktion, öka kapaciteten och stödja Cloettas hållbarhetsresa. Sedan dess har flera faktorer bidragit till osäkerheter, bland annat det försämrade geopolitiska läget och utmaningar med Hollands elförsörjning för att nämna några.

– Vi måste utvärdera hur projektet står mot allt som har skett sedan 2022 och blicka framåt för att se om detta är det rätta projektet, säger vd:n.

Motståndskraftig mot höjda kakaopriser

Den kraftiga prisuppgången på kakao under 2024 har påverkat många chokladtillverkare, men Cloetta har hittills hanterat utmaningen väl. Tell lyfter Cloettas team som lagt fokus på att lägga kampanjer på andra produkter snarare än choklad.

– Det har gjort att vi har kunnat förbättra marginalen i kvartalet och undvikit att blivit allt för drabbade. Sen är det en fördel för oss att vi befinner oss i så många olika kategorier, säger Tell.

Hon menar att Cloettas breda portfölj – med lösviktsgodis, pastiller och tuggummi – gör bolaget mer motståndskraftigt mot råvaruprishöjningar.

Bolagets styrelse har föreslagit en utdelningshöjning om 10 procent till 1,10 kronor per aktie. De har även bjudit in till investerardag den 27 mars där bolaget kommer presentera sina långsiktiga planer för tillväxt och expansion.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;