Truecaller spår lägre annonsintäkter
Truecaller spår 30 procent lägre annonsintäkter i det fjärde kvartalet. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
”Vi förväntar oss att annonsintäkterna förblir dämpade på kort sikt”, säger Rishit Jhunjhunwala, vd för Truecaller.
Guidningen är lägre än analytikernas konsensus för annonsintäkter under det fjärde kvartalet.

I samband med delårsrapporten för det tredje kvartalet meddelade Truecaller att de redovisar lägre annonsintäkter från mitten av augusti.
Detta främst på grund av en förändrad algoritm hos en av deras största partners och en svagare annonsmarknad i Indien.
Lägre än estimaten
Nu bedömer Truecaller att annonsintäkterna under det fjärde kvartalet kommer att landa på 210-230 miljoner kronor. Det motsvarar en nedgång på 30 procent i lokala valutor.
Guidningen är lägre än det genomsnittliga analytikerestimatet för annonsintäkter under det fjärde kvartalet som ligger på 274 miljoner kronor, enligt Bloomberg. Estimatet för annonsintäkterna har gradvis justerats ned under hösten.
Av 6 analytikerestimat är det även lägre än det lägsta estimatet på 252 miljoner kronor.
Från de lägsta nivåerna i november har annonsintäkterna stabiliserats något, vilket också framgår av Truecallers pressmeddelandet.
”Förbättringarna är dock ännu inte väsentliga, och vi förväntar oss att annonsintäkterna förblir dämpade på kort sikt tills vi helt har eliminerat effekterna av problemet som orsakades av algoritmförändringen. Även om omfattningen av algoritmförändringens påverkan nu är avsevärt lägre än tidigare, är den ännu inte helt åtgärdad”, kommenterar Truecallers vd Rishit Jhunjhunwala.
Spår extra kostnad i fjärde kvartalet
Det fjärde kvartalet förväntas även inkludera en extra kostnad på cirka 30 miljoner kronor från ett incitamentsprogram.
Tillsammans med avsättningen på sociala avgifter tror Truecaller att det totalt kommer att landa på 70 miljoner kronor under kvartalet, men utan kassaflödespåverkan.
Spår negativ kursreaktion
Sedan årsskiftet har Truecaller-aktien backat med minus 55 procent.
Ålandsbanken kallar guidningen för en vinstvarning – och spår en negativ reaktion för aktien under dagen.
”Bolaget nämner också att de två andra intäktsströmmarna premium och B2B väntas uppvisa en robust tillväxt under det fjärde kvartalet”, heter det i deras morgonkommentar.
