Trump inför avgifter på kinesiska fartyg
Trumpadministrationen inför nya avgifter på fartyg byggda i Kina – som en del av en plan för att flytta tillbaka skeppsbyggnad till USA.
Avgifterna kan nå upp till 1,5 miljoner dollar per fartyg och backas av både republikaner och demokrater, rapporterar CNBC.


Bakgrunden är en utredning från USA:s handelsrepresentant Jamieson Greer, påbörjad under Joe Biden och avslutad under Donald Trump, som slår fast att Kina snedvrider konkurrensen. Landet bygger i dag upp till 80 procent av världens handelsfartyg.
– Fartyg och sjöfart är avgörande för USA:s ekonomiska säkerhet och för den fria handeln. De här åtgärderna kommer att börja vända Kinas dominans och skicka en tydlig signal om efterfrågan på USA-byggda fartyg, säger Greer enligt CNBC.
150 dollar per bilplats
Avgiften ska tas ut en gång per resa och baseras på fartygens storlek. Biltransportfartyg får exempelvis en avgift på 150 dollar per bilplats. Tomma fartyg, samt transporter till exempelvis Karibien eller Great Lakes-regionen, undantas.
Skeppsägare som kan visa att de lagt en order på ett USA-byggt fartyg slipper avgifterna under tre år. Men om fartyget inte levereras inom den tiden, ska pengarna betalas in direkt.
Avgiftstrappan inleds med sex månaders avgiftsfrihet. I ett senare skede ska även LNG-fartyg omfattas – med restriktioner som ökar stegvis under 22 år.
