Trumps tullchock kan bromsa beautyvågen: ”Högre priser”

K-beautyindustrin har tagit USA med storm.
Nu bunkrar både återförsäljare och konsumenter skönhetsprodukterna i panik – efter att Donald Trump infört 15-procentiga importtullar på varor från Sydkorea, rapporterar BBC.

Skönhetsprodukter från Sydkorea har blivit favoriter i amerikanska badrum – men efter att Donald Trump infört 15-procentiga tullar på importen hamstrar nu både konsumenter och återförsäljare. Foto: Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Försäljningen av sydkoreanska hudvårdsprodukter har exploderat i USA. 2024 spenderade amerikanska konsumenter 1,7 miljarder dollar på K-beauty – en ökning med över 50 procent jämfört med året innan. Produkternas höga kvalitet, skonsamma formula och överkomliga priser har gjort dem till badrumssfavoriter, särskilt bland yngre kvinnor.

Men efter att Donald Trump infört en tull på 15 procent mot sydkoreanska varor, bland dem K-beauty, har både konsumenter och återförsäljare börjat hamstra.

– När tullbeskeden kom blev kunderna mer strategiska i hur de skulle ta sig igenom stormen. Konsumenterna förbereder sig för osäkerheten, säger Cheyenne Ware, grundare av K-beautybutiken Santé Brand, till BBC.

Hennes butik såg beställningarna skjuta i höjden med 30 procent direkt efter nyheten. Även hos konkurrenten Senti Senti märks samma trend.

– Vi har fått mejl från leverantörer som uppmanar oss att ”lagerfylla innan tullarna slår till”, säger butikschefen Winnie Zhong.

”Tillfälliga köpare kan avskräckas”

Ekonomer varnar nu för stigande priser.

– Den som säger att priserna kommer ligga stilla de närmaste två åren är naiv, säger Cheyenne Ware.

– Tillfälliga köpare kan avskräckas av högre priser, men fansen kommer inte hitta någon given ersättare, säger Munseob Lee, ekonom vid University of California San Diego.

Större märken kommer troligen klara sig bättre än små nischvarumärken, enligt den sydkoreanska affärskonsulten Eyal Victor Mamou.

– Det kommer ta lite tid innan effekterna märks, eftersom de flesta produkter som säljs nu redan är beställda till nuvarande priser, men vi kommer se det slå igenom snart, säger han.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;