Trumps tullintäkter skjuter i höjden – när världen "chickens out"

USA:s tullintäkter har rusat under andra kvartalet och landar på 64 miljarder dollar, vilket är 47 miljarder mer än under samma period i fjol, enligt landets finansdepartement. Samtidigt är det endast Kina och Kanada som än så länge vågat svara på Donald Trumps tullar, skriver Financial Times.

USA har tjänat miljoner dollar på Trumps tullar under de senaste månaderna. Foto: TT/Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Uttrycket "Trump Always Chickens Out", eller TACO Trade, har fått fäste under de senaste månaderna. Det syftar på Donald Trumps återkommande tullhot – som han ofta backar ifrån. Begreppet började cirkulera efter att han i april införde de så kallade "befrielsedags"-tullarna. I efterhand har dock Trumps handelskrig visat sig vara oväntat lönsamt. Enligt Financial Times har det dragit in nästan 50 miljarder dollar – till en relativt låg kostnad.

I mitten av juli är det endast Kina och Kanada som svarat på Washingtons tullar: minst 10 procent globalt, 25 procent på bilar och 50 procent på stål och aluminium.

Kina står för de mest omfattande åtgärderna, men vars tullar inte alls har nått samma effekt som USA:s. I maj var landets totala tullintäkter uppe på 1,9 procent högre än under föregående år. Kanada, å andra sidan, har ännu inte presenterat några siffror för andra kvartalet.

EU:s export minskar

Majoriteten av världens ekonomier har valt att inte svara på tullarna, utan snarare hoppats på lägre tullar genom förhandling. EU har visserligen förberett åtgärder men skjutit upp dem med sikte på att nå en bättre deal innan deadline 1 augusti.

Exporten från EU till USA minskade i maj för andra månaden i rad och landade på 46,2 miljarder euro. Trots nedgången låg nivåerna fortfarande över fjolårets, vilket tyder på en viss motståndskraft – som nu sätts på prov i takt med att högre tullar ser ut att bli verklighet, skriver Wall Street Journal.

Kan sänka världens BNP

Handelskriget påverkar inte bara konsumenter. Även globala varumärken som Apple, Adidas och Mercedes försöker mildra prisökningarna internt, uppger experter.

– Amerikanska konsumenter kanske accepterar en prisökning på 5 procent, men inte på 20 eller 40, säger Simon Geale, vice vd på konsultbolaget Proxima.

En analys från Capital Economics visar att ett eskalerande handelskrig, där genomsnittstullarna når 24 procent, skulle kapa 1,3 procent av världens BNP på två år – att jämföra med ett tapp på 0,3 procent i ett mer begränsat scenario.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;