Tullchock för skönhetsjätten – vinsten föll 30 procent
E.l.f. Beauty slog marknadens förväntningar på flera punkter – men nya Kina-tullar kapade vinsten med 30 procent.
Aktien faller 3 procent i efterhandeln.

Vi inleder med de goda nyheterna: Den amerikanska kosmetikajätten E.l.f. Beauty redovisade ett justerat resultat på 89 cent per aktie för sitt första kvartal i räkenskapsåret, vilket var bättre än Wall Streets förväntningar på 84 cent. Även omsättningen, som steg till 354 miljoner dollar, överträffade prognoserna.
Men sen var det slut på det roliga.
Bolagets rapporterade nettovinst föll med 30 procent till 33,3 miljoner dollar – ett tapp som tillskrivs de nya tullar som USA:s president Donald Trump infört på kinesiska varor. E.l.f. hämtar runt 75 procent av sina produkter från Kina och uppger att osäkerheten kring tullarna gör att man avstår från att ge någon helårsprognos.
– Vi verkar i en väldigt volatil makromiljö. Det råder stor osäkerhet kring tullarna, och därför tycker vi inte det är meningsfullt att ge någon helårsprognos förrän bilden klarnat, säger vd:n Tarang Amin i en intervju med CNBC.
För att kompensera för de ökade kostnaderna har E.l.f. redan höjt priserna med en dollar per produkt och arbetar nu för att bredda sin leverantörsbas utanför Kina.
– Vi betalar redan 55 procents tull på varor från Kina, och vi har planerat utifrån det. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men i dagens läge är jag nästan glad över 55 procent. Det är mycket bättre än 170, säger Amin.
Biebers skönhetsmärke lanseras senare i år
Samtidigt förbereder sig bolaget på att lansera Hailey Biebers skönhetsmärke Rhode i samtliga Sephora-butiker i USA och Kanada senare i år – en expansion som väntas märkas först i kommande kvartal.
E.l.f. har under fyra år levererat stark tvåsiffrig tillväxt, men nu ser bolaget tecken på att takten bromsar in, i takt med att hela skönhetskategorin mattas av.
– Ibland glömmer folk hur mycket vi faktiskt växt. Konsumenten är fortsatt pressad, och osäkerheten kring både tullar och inflation gör det svårt att navigera, säger Amin.
