Uppgifter: Nya förslaget för Natos utgiftsmål
Enligt uppgifter till Reuters har Natos generalsekreterare Mark Rutte kommit med förslag om en höjning av försvarsutgifter för medlemsländerna.
Rutte föreslår ett utgiftsmål på 3,5 procent av BNP och ytterligare 1,5 procent i andra utgifter för att uppfylla USA och Donald Trumps föredragna 5-procentsmål.


Redan innan Donald Trump tillträdde uppgavs han ha velat se att utgiftskraven för Natos medlemsländer höjs från 2 till 5 procent av BNP.
Ett krav som generalsekreteraren Mark Rutte enligt Reuters uppgifter nu föreslår att tillgodoses. Rutte uppges ha föreslagit ett grundläggande utgiftsmål på 3,5 procent av BNP med ytterligare 1,5 procent av BNP till andra säkerhetsrelaterade investeringar.
Ruttes förslag skulle enligt Reuters ge den amerikanska presidenten möjligheten att utropa en framgång vid Nato-toppmötet i Haag i juni samtidigt som europeiska Nato-länder och Kanada inte skulle behöva lägga 5 procent av BNP enbart på försvar – en utgiftsnivå som tidigare beskrivits som politiskt och ekonomiskt orealistisk att nå upp till.
"Enas inom kort"
Den svenska försvarsbudgeten för 2025 uppgår till 138 miljarder kronor, vilket motsvarar 2,4 procent av BNP. 2028 är budgeten planerad att uppgå till 2,6 procent av BNP. Regeringen och Sverigedemokraterna är överens om att nå nya utgiftsmål för Nato år 2030 och gjorde i slutet av mars beräkningen att en försvarsbudget på 3,5 procent skulle kräva lån på omkring 300 miljarder kronor.
I dagsläget uppfyller 22 av 32 medlemsländer det rådande utgiftsmålet på 2 procent av BNP.
"(Rutte) har upprepade gånger sagt att ökade försvarsutgifter behövs för att uppfylla de kapacitetsmål som allierade länder inom kort kommer att enas om för att säkerställa en mer rättvis fördelning av bördan. Detta kommer troligtvis involvera inte bara större investeringar i försvar enligt Natos överenskomna defintioner utan också ytterligare investeringar i relaterade områden som infrastruktur", skriver Nato-talespersonen Allison Hart i ett mejl till Reuters.
