USA anföll Iran efter anklagelser om bruten vapenvila

USA anföll Iran sent på fredagen efter att president Donald Trump anklagat landet för att ha brutit mot vapenvilan genom att skicka drönare mot fartyg i Hormuzsundet.
USA:s centralkommando meddelade att amerikanska militärflygplan "angrep iranska lager för robotar och drönare samt kustnära radaranläggningar".
"Den oprovocerade aggressionen mot kommersiell sjöfart från iranska styrkor utgjorde ett tydligt brott mot vapenvilan", skrev centralkommandot.
Attacken kommer drygt en vecka efter att Trump och Irans president Masoud Pezeshkian undertecknade ett avtal med syftet att nå en permanent fredsuppgörelse mellan de två länderna.
Iran varnar för motattacker
Efter de amerikanska attackerna utfärdade Irans revolutionsgarde (IRGC) ett uttalande:
– Efter att den sionistiska regimen brutit vapenvilan i södra Libanon har den avtalsbrytande amerikanska regimen, såsom alltid, brutit sina åtaganden och under olika förevändningar angripit den Islamiska republiken Irans kust med flyganfall, med hänvisning till att ett fartyg passerat genom Hormuzsundet via en otillåten rutt.
Revolutionsgardet varnade också för ett kraftigare svar om nya attacker genomförs.
– Om aggressionen upprepas kommer vårt svar att bli ännu mer omfattande.
Följ taggar

