Världsläget oroar matbutikerna inför påsk
Svenska hushåll spenderar 15 procent mer än vanligt i dagligvaruhandeln under påsken.
Det osäkra ekonomiska läget skapar bekymmer bland svenska matjättar.
– De låga prismarginalerna gör att det är viktigt med en stor försäljningsvolym, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, till DN.


Inflationsoro och ett växande missnöje mot livsmedelspriserna har präglat årets första kvartal.
Inför årets största vecka för dagligvaruhandeln tillsammans med jul och midsommar bekymras handeln av risken för minskad konsumtion bland hushållen.
– Det finns en generell oro i vår omvärld och det man har sett de senaste åren är att människor med en mindre plånbok prioriterar annorlunda. Under tidigare inflationsperioder har försäljningen gått ner så det finns även en oro inom branschen, säger Karin Brynell till DN.
Dyrare choklad – billigare ägg
2024 ökade försäljningen under påsken med 15 procent jämfört med en genomsnittlig vecka och 2023 var den 12 procent högre än vanligt.
I fjol såldes choklad för 55 miljoner kronor under påsken. Sedan dess har kakaopriserna skenat och lagt grund för en 30-procentig prishöjning. Samtidigt har äggpriserna i mars varit 1 procent lägre än vid samma tidpunkt i fjol. 4 000 ton ägg – dubbelt så mycket som under en genomsnittlig vecka – väntas konsumeras under påskveckan.
Fisk och skaldjur är den produktkategori där efterfrågan ökar mest – 289 procent högre än genomsnittet, vilket motsvarar konsumtion för 126 miljoner kronor.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel representerar Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
