Varnar: Tomma hyllor i USA – om några veckor
USA kan gå in i stagflation och recession redan i år.
Trumps kraftiga tullar mot Kina rubbar leveranskedjorna och om några veckor kan hyllor i USA gapa tommar.
Det skriver Apollo Global Management i en ny prognos, rapporterar Dagens Næringsliv.

Rapporten, som är gjord av chefsekonomen Torsten Sløk, menar att containertrafiken från Kina till USA redan är kraftigt förminskad. Han varnar för att förseningar i leveranskedjorna snart kommer att leda till svagare detaljhandel och uppsägningar inom flera olika sektorer som till exempel transport och varuhandel.
– Detta kommer att leda till tomma butikshyllor i USA inom några veckor, och en covid-liknande brist på varor för både konsumenter och företag som är beroende av kinesiska insatsvaror, varnar Torsten Sløk i rapporten.
Eftersom att transporterna mellan Kina och USA tar ungefär 20-40 dagar så kan varuankomsterna i amerikanska hamnar upphöra helt och hållet i maj.
– I maj kan omfattande uppsägningar inom transport, logistik och detaljhandel börja. Detta kommer särskilt att drabba småföretag som leksaksbutiker, järnhandlare och herrklädesbutiker. Med nio miljoner anställda inom transportsektorn och 16 miljoner inom detaljhandeln kan konsekvenserna bli allvarliga, skriver Torsten Sløk i rapporten.
Kan leda till konkursvåg – och recession
I en intervju med CNBC säger Torsten Sløk att han tror att sannolikheten för två kvartal med negativ tillväxt i år är mycket stor och att småföretag inte har råd att betala 145 procent extra för sina varor från Kina.
En konkursvåg inom detaljhandeln skulle därmed bli oundviklig och detta skulle i sin tur resultera i ett hårt slag mot arbetsmarknaden eftersom att småföretag står för 80 procent av sysselsättningen.
David Kelly på JPMorgan Asset Management uppskattade tidigare denna månad sannolikheten för recession till 60 procent beroende på om tullarna kvarstår men konstanta förändringar och utspel från Trump gör att läget är svårt att förutspå.
I rapporten från Apollo Global Management pekar de ut handelskrig som den mest framträdande anledningen till en så kallad "stagfaltionschock" eftersom att sådana konflikter kan leda till kraftiga störningar i leveranskedjor och minskad handel framöver.
