Växlar upp – efter krisåren: ”Never waste a good crisis”
JM förbereder sig för att öka byggtakten samtidigt som bostadsmarknaden fortfarande kämpar i motvind.
Bostadsutvecklarens vd Mikael Åslund ser tecken på att efterfrågan är på väg tillbaka – och att de hårda krisåren kan vändas till en fördel.
– Gör vi det här på rätt sätt så kan de här tunga åren faktiskt bli något positivt för oss, säger han.

JM presenterade på onsdagen fyra långsiktiga mål inför bolagets kapitalmarknadsdag som inleddes några timmar senare i Kulturhuset vid Sergels torg – två nya och två som upprepas.
De nya målen: att avkastningen på sysselsatt kapital i snitt ska överstiga 20 procent över en konjunkturcykel, och att de klimatpåverkande utsläppen ska minska med minst 85 procent till 2030 jämfört med 2022.
De upprepade målen: en genomsnittlig tillväxt om 4 procent per år i antal produktionsstartade bostäder, baserat på 3 800 starter, samt en rörelsemarginal på 12 procent över en konjunkturcykel.
”Bredda vårt erbjudande”
Siffror som står i tydlig kontrast till hur JM presterar i dag, med en avkastning på sysselsatt kapital på 3,9 procent och en rörelsemarginal på 2,8 procent under årets nio första månader.
Hittills i år har JM produktionsstartat 1 520 bostäder – en nivå som ligger långt under den tänkta vägen mot målet.
Samtidigt befinner sig bolaget i en marknad med historiskt låg försäljning.
Åslund ser dock tecken på att vinden håller på att vända.
– Vi ser redan nu att de underliggande förutsättningarna är positiva. Inflationen är lägre och vi såg under tredje kvartalet tydliga signaler om att konsumtionen tar fart. Fortsätter det, i kombination med att hushållen får mer pengar i plånboken, så talar mycket för att priserna vänder upp och att bostadsköpen kommer tillbaka, säger han.
På frågan om hur JM ska nå sina mål när bolaget ligger så långt ifrån dem i dag hänvisar Åslund till marknadsförutsättningarna och bolagets egna åtgärder.
– Underliggande underskott på nya bostäder tillsammans med förbättrad ekonomi hos hushållen (sänkta räntor, sänkta skatter, nettolöneökningar) ger att nya produktionsstarter på JMs marknader förväntas öka med 13 procent årligen. JM behöver därmed ta marknadsandelar och det kommer vi att nå 3 800 produktionsstarter genom att bredda vårt erbjudande främst genom att sälja senior- och vårdboenden även i Norge och Finland och genom att utöka vår försäljning av hyresrätter till alla JMs marknader.
”Läge, läge, läge” gäller i alla kommuner
Han pekar även på att aktiviteten på andrahandsmarknaden har börjat röra sig uppåt igen, trots ett litet bakslag i november, och enligt Åslund är det just den typen av tidiga signaler som brukar förebåda att nyproduktionsmarknaden följer efter.
– Vi ser en svagt stigande trend på andrahandsmarknaden jämfört med förra året, och det är positivt för oss. Förhoppningsvis börjar de förbättrade förutsättningarna slå igenom snart.
När det gäller skillnaden mellan centrala och mer perifera lägen ser han en gradvis normalisering.
– Jag tror att det kommer att bli bättre att sälja i de flesta lägena, men kunderna kommer att vara selektiva under en period och välja bra lägen. ”Läge, läge, läge” gäller i princip i varje kommun, alla har sina prime-lägen där betalningsviljan är hög.
”Never waste a good crisis”
En central del av den nya strategin är att sänka produktionskostnaderna med upp till 250 000 kronor per bostad.
– Det handlar om flera saker. För det första måste vi identifiera kostnadsbesparingar, och där har vi redan kommit igång. För det andra behöver vi få in det här arbetssättet i vårt strukturkapital, att hela organisationen ser vad som kan göras för att sänka kostnaderna. Och för det tredje måste vi få alla att vilja genomföra förändringarna, och där upplever jag att vi har väldigt starkt engagemang.
Åslund återkommer flera gånger till att lågkonjunkturen också är ett tillfälle att förändra bolaget.
– Gör vi det här på rätt sätt så kan de här tunga åren faktiskt bli något positivt för oss. Det finns ju ett uttryck: ”never waste a good crisis”. Vi har bakom oss fyra år av lågkonjunktur – den tuffaste för vår bransch sedan 90-talet – och om vi använder den tiden till att bli bättre, vilket jag tycker att vi gör nu, så står vi starkare när marknaden vänder. Och skulle marknaden förbli svag, så hjälper de här förändringarna oss även då, säger han.
”Startar vi mer – syns värdet också i aktien”
Frågan om tajmingen ligger nära till hands: kunde JM ha tagit beslutet ännu tidigare? Åslund menar att arbetet inleddes direkt vid hans tillträde.
– Jag har varit vd i ett och ett halvt år nu, och när jag kom in satte vi snabbt fart. Vissa saker påbörjades tidigare, som att korta ledtider och bygga strukturkapital, men vi har accelererat arbetet med standardisering och kostnadsbesparingar sedan dess.
En annan återkommande fråga gäller byggrättsportföljen – och varför den inte värderas högre av börsen.
– Jag tror att vi behöver visa att vi kan starta projekt i större omfattning. Det är förstås aktieägarna som avgör vad de tycker att vår byggrättsportfölj är värd, men om vi startar fler projekt, och gör det med högre marginaler än för något år sedan, så visar vi att vi har en landbank som verkligen går att omsätta. Då tror jag också att marknaden kommer att värdera JM högre.
JM-aktien har tappat ungefär 70 procent sedan toppnoteringarna kring årsskiftet 2021/2022 och handlas i dag kring 131 kronor.
Efter kapitalmarknadsdagen har både Danske Bank och Kepler Cheuvreux kommit med uppdaterade analyser. Danske Bank sänker riktkursen till 180 kronor och upprepar köp, medan Kepler Cheuvreux behåller sin rekommendation och riktkurs på 151 kronor och konstaterar att guidningen för 2026 var en besvikelse – särskilt den indikerade rörelsemarginalen på 4–5 procent, att jämföra med marknadens förväntningar på omkring 6,1 procent.
Fakta. JM:s övergripande strategi och långsiktiga mål
Nya mål:
Avkastningen på sysselsatt kapital ska genomsnittligt överstiga 20 procent över en konjunkturcykel.
De klimatpåverkande utsläppen ska reduceras med minst 85 procent per 2030 relativt referensåret 2022.
Oförändrade mål:
Långsiktig tillväxt med genomsnittlig ökning om 4 procent per år i antal produktionsstartade bostäder, med utgångspunkt från 3 800 produktionsstarter (oförändrat mål).
Rörelsemarginalen ska genomsnittligt uppgå till 12 procent över en konjunkturcykel (oförändrat mål).
