Vd:n hånade Netflix – nu går Hollywood på knäna: ”Dödsspiral”
Krisen blir allt djupare för Hollywoods filmindustri.
En utveckling Warner Bros tidigare ägare avfärdade med ett skämt har krympt den ekonomiska aktiviteten till rekordlåga nivåer och fått Kaliforniens politiker att öppna plånboken i hopp om ett trendbrott.

Den 10 december 2010 fick vd:n för Time Warner, dåvarande ägare av Warner Bros frågan av New York Times hur han såg på streamingbolaget Netflix framtidsutsikter – trodde han det skulle bli en maktfaktor eller var det överhajpat?
– Det är lite som att fråga om Albaniens armé kommer att ta över världen? Jag skulle inte tro det, sa Jeff Bewkes.
2018 upplöstes Time Warner efter att i 18 år ha kunnat titulera sig världens största mediekonglomerat.
Warner Bros, en 102 år gammal ikon i filmhistorien, togs över av telekombolaget AT&T och därefter av Discovery innan Netflix den 5 december 2025 betalade 72 miljarder dollar för film- och streamingdelen av Warner Bros Discovery, där även HBO ingår.
– Warner Bros har köpts av Albaniens armé, konstaterade CNBC:s studioankare på fredagskvällen.
Under de senaste åren har kartan för USA:s underhållningsindustri ritats om i allt snabbare takt med streaming.
Vinnarna heter utöver Netflix bland annat Alphabet, Amazon och Apple.
Jobben försvinner
De största förlorarna har förnamn, efternamn och erbjuder tjänster som inte längre behövs när de påkostade produktionerna i Hollywood blir allt färre.
Enligt statistik från Los Angeles County gick antalet anställda i filmbranschen mellan 2022 och 2024 från 142 000 till 100 000 i staden.
Statistik från ProdPro gör gällande att 30 procent färre film- och serieproduktioner med en budget på minst 40 miljoner dollar påbörjades 2024 än 2022 och enligt Wall Street Journal har antalet minskat med ytterligare 13 procent under 2025 års tre första kvartal.
Fackanslutna manusförfattare, som 2023 försökte strejka till sig bättre villkor, har sedan dess blivit färre och fått sämre betalt.
De studiolokaler som utgjort ett nav i filmvärlden har på mindre än tio år gått från en beläggningsgrad på 95 till strax över 60 procent.
– De var som små städer. Nu går man ofta omkring här själv. Det känns tomt. Man känner definitivt en avsaknad av liv på de där studioområdena, sa manusförfattaren David Scarpa till The Guardian som i våras beskrev Hollywood vara på väg ned i en dödsspiral av krympande aktivitet.
Wall Street Journal beskrev i oktober Los Angeles underhållningsekonomi som en katastroffilm.
Satsar sig ur krisen
Hollywood pressas från två håll när sociala medieflöden och AI-framsteg leder till växande underhållningskonsumtion i nya kanaler och delstater som Texas och New York investerar i att lockar film- och tv-produktioner med mer fördelaktiga villkor samtidigt som Netflix, Amazon Prime och andra producenter numera har hela planeten som inspelningsplats.
Den 14 oktober rapporterade Hollywood Reporter att produktionsnivåerna slagit i en ny botten: Under perioden juli till september gick samtliga produktionskategorier ned jämfört med föregående år, med en ökning för långfilm som undantag.
Kalifornien lockar nu med förändrade skattevillkor för att vända trenden och kommer att ösa 3,75 miljarder dollar i lättnader över underhållningsbranschen de kommande fem åren.
Philip Sokoloski vid Los Angeles filmkontor säger till tidningen att han börjar se tidiga tecken på effekter, men att tålamod behövs.
– Los Angeles kreativa industri är för viktig för att ge upp utan en fajt.
Följ taggar
