Vd:n: Så agerar vi – om Trump inför tullar

Trots en avvaktande bilmarknad hade Autoliv ett rekordkvartal sett till lönsamheten och kassaflödet. Ändå backar aktien omkring 2 procent på fredagseftermiddagen efter att bilsäkerhetsbolagets guidning för 2025 kom in under analytikernas förväntningar.
– Kanske har vi sett botten, säger Autolivs vd Mikael Bratt till EFN.

Autolivs vd Mikael Bratt. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Mikael Bratt beskriver fjärde kvartalet som ett starkt och bra kvartal på en stökig marknad. Inledningen på 2025 har börjat tuffare än normalt och för helåret spår vd:n att det blir fortsatt tufft.

– Vi presenterar ett rekordkvartal både när det gäller lönsamhet i absoluta tal och i marginal. Samt ett starkt kassaflöde som genererade ett rekordkassaflöde för helåret, trots en tuff marknad. Inom vår industri har konjunkturen inte vänt ännu, men kanske är det så att vi har sett botten, säger Mikael Bratt.

Bilsäkerhetsbolagets försäljning minskade jämfört med fjärde kvartalet föregående år, vilket hänvisas till en låg bilproduktion och mixeffekter.

– Plattformar med lågt säkerhetsinnehåll i Kina utgjorde en större andel av totalproduktionen. Denna effekt såg vi även i Sydamerika. Samtidigt justerade flera av våra stora kunder i Nordamerika ned sina lager. Detta resulterade i en underprestation i förhållande till bilproduktionen för oss.

”Geopolitiska utmaning”

Kreditvärderingsinstitutet S&P Global guidar för en halv procents nedgång för bilproduktionen 2025, medan Autoliv spår en tillväxt på 2 procent. I snitt hade analytikerna inför rapporten förväntat sig en organisk försäljningstillväxt på 3,4 procent under 2025.

– Året har börjat tufft med ett första kvartal som börjat sämre än det gjorde i fjol och jämfört med fjärde kvartalet ser vi en skarpare nedgång än det historiskt brukar göra. Normalt sett brukar det skilja cirka 7 procent mellan kvartalen, nu ser det ut att bli en 14 procents skillnad. Det är en avvaktande marknad med geopolitiska utmaningar.

Till helgen, 1 februari, har USA:s president Donald Trump hotat med att införa tullar mot Kanada och Mexiko på 25 procent. Med en amerikansk bilindustri som är uppbyggd på komponenter från Mexiko riskerar tullarna att slå hårt mot Autoliv.

– Skulle det bli tullar kommer vi inleda samtal med våra kunder på måndag om att höja priserna för att kompensera, vilket i sin tur kommer resultera i högre bilkostnader för konsumenterna i Nordamerika. Det finns egentligen ingen anledning att vi som underleverantör i bilindustrin ska absorbera den här typen av kostnader. Så gjorde vi även när inflationen var som högst och är redo att göra igen.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;