OMXS30
OMXSPI
NDX

Vd:n självkritisk: ”Kanske varit för optimistiska”

Husqvarna vinstvarnar – för andra gången i rad.
Trenden med en utmanande marknad och svag efterfrågan har fortsatt in i fjärde kvartalet.
Nu är vd:n Pavel Hajman självkritisk.
– Vi kanske borde förutsett den här nedgången, att den skulle bli lite större än vad vi tittat på och hade kunnat hantera det på ett lite annorlunda sätt, säger han.

Husqvarna har vinstvarnat för andra gången i rad. Foto: Pressbild/Shutterstock
Publicerad: 10 dec. 2024, 09:08Uppdaterad: 10 dec. 2024, 15:34

Trädgårdstillverkaren Husqvarna meddelade på måndagskvällen att koncernens organiska försäljning under fjärde kvartalet kommer att minska med 5 procent jämfört med föregående år, med ett rörelseresultat på cirka -700 miljoner till –800 miljoner, exklusive jämförelsestörande poster.

Bolaget vinstvarnade även inför det tredje kvartalet där man också meddelade ett kostnadsbesparingsprogram om 500 miljoner kronor som kan påverka 400 tjänster.

På tisdagen är aktien ner över 5 procent.

Vd:n självkritisk: ”För optimistiska”

Vd:n Pavel Hajman säger att marknaden fortfarande är utmanande med en svag efterfrågan. Han menar att en del av förklaringen är minskade lagernivåer i detaljhandeln.

– Det påverkar vår försäljning och vår marginal negativt. Vi har lägre kapacitetsutnyttjande i våra fabriker.

Samtidigt är han självkritisk.

– Vi kanske har varit lite för optimistiska för det här kvartalet och kanske borde förutsett den här nedgången. Att den skulle bli lite större än vad vi tittat på och då kunnat hantera det på ett lite annorlunda sätt. 

Hur skulle ni hanterat det annorlunda?

– Jag vill inte gå in på detaljer på det sättet och beskriva exakt hur vi skulle agerat. Men i backspegeln ser man att, givet att det blev en lägre försäljning, så kunde man hanterat det på ett annat sätt. 

De redan kommunicerade kostnadsbesparingarna ska generera 1,7 miljarder kronor till 2026 och mellan 1,5 och 1,6 miljarder kronor till slutet av 2025.

– Vi lanserade ett kostnadsbesparingsprogram nyligen om cirka 500 miljoner kronor ytterligare och det är viktigt att vi snabbar på det och får ut de här kostnaderna senast i början på nästa år så vi är mer lämpligt satta, säger Pavel Hajman.

”Både ljusglimtar och frågetecken”

Samtidigt betonar han att det är en avvägning inför att marknaden vänder igen.

– Vi är starkt positionerade på marknaden med många attraktiva produkter och goda samarbeten med kanalpartners. Vi behöver balansera en svagare situation här och nu med en ambition att kunna växa framöver och en position som vi behöver säkerställa och bibehålla framöver också. 

När ser du en vändning?

– Jag ser att det finns positiva tecken framöver i form av räntesänkningar som gjorts och de som förhoppningsvis komma skall. Jag ser också att det finns en ganska stor oro rent generellt i världen. Om man ser vad som händer i Tyskland med den ekonomin och även Frankrike. Det är två stora marknader för oss. 

Samtidigt pekar han på osäkerheten med Donald Trump som president och hur det ska påverka marknaden för Husqvarna.

– Det finns både ljusglimtar och frågetecken.

Har du nåt budskap till aktieägarna? 

– Vi är i den situation vi är i. Jag tror man samtidigt ska ha i åtanke att Husqvarna är ett starkt företag. Vi har stark soliditet och likviditet och vi har en väldigt stark position på marknaden. Vi satsar hårt på innovation. Det är det som är kärnan i vårt företag och vårt erbjudande. Vi står oss bra redo för 2025. 

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;