Viaplay ökar försäljningen

TV- och streamingbolaget Viaplays kärnverksamheten i Norden, Nederländerna och Viaplay Select redovisar ett rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om 174 miljoner kronor (-230) för det fjärde kvartalet 2024.

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det rapporterade rörelseresultatet (ebit) blev -92 miljoner kronor (-2.863).

Den totala nettoomsättningen uppgick till 4.837 miljoner kronor (4.903). Nettoomsättningen för kärnverksamheten blev 4.638 miljoner (4.566) med en organisk tillväxt på 5 procent.

Koncernens fria kassaflöde uppgick till 384 miljoner kronor (-1.640).

Kärnverksamhetens finansiella målsättning för 2025 om en årlig försäljningstillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentintervall och positivt fritt kassaflöde är oförändrat.

Vid slutet av fjärde kvartalet hade Viaplays kärnverksamhet 4,77 miljoner Viaplayabonnenter, att jämföra med 4,85 miljoner abonnenter vid utgången av föregående kvartal.

"Har gjort framsteg"

Viaplays organiska försäljningstillväxt på 5 procent inom streamingabonnemang drevs under det fjärde kvartalet av prisjusteringar på samtliga marknader i kombination med en gynnsam mixeffekt.

Det skriver vd Jørgen Madsen Lindemann i rapporten.

Mixen gynnades av en växande D2C-abonnentbas, främst driven av sportpaket. Viaplays genomsnittliga intäkt per abonnent (ARPU) inom D2C för kärnverksamheten fortsatte att utvecklas positivt, både sekventiellt och jämfört med föregående år, uppger vd:n.

Den organiska försäljningstillväxten inom linjära kanalabonnemang uppgick till 9 procent och drevs av prishöjningar och nya distributionsavtal med nyckelpartners. Vidarelicensiering av sport och nya partnerskapsavtal bidrog till en organisk tillväxt på 13 procent inom Sublicensiering och övrigt.

"Vi har gjort framsteg under 2024, och mycket återstår att göra när vi fortsätter arbetet med att transformera Viaplay Group till ett starkt och hållbart företag till förmån för alla våra intressenter", skriver Jørgen Madsen Lindemann.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;