Per Brilioth om lönsamheten i portföljen – och vägen framåt
VNV Global var bara dagar från en krasch i portföljen när Ryssland anföll Ukraina.
Nu avslöjar Per Brilioth den djärva manövern som räddade bolaget.
En affär som nu möjliggör att investmentbolaget går in i en ny fas.
– Vi skulle må väldigt bra av att ha ett innehav som delar ut pengar till oss, säger vd:n som helst ser Voi på Stockholmsbörsen och öppnar för en notering av sitt största innehav.

Civila dör och städer bombas till oigenkännlighet när Ryssland anfaller Ukraina i slutet av februari 2022.
Under de första dagarna av krigsutbrottet står det också klart för Per Brilioth att en del av VNV Globals portfölj är nära att ödeläggas.
Vid tidpunkten är taxibolaget Gett ett av investmentbolagets största innehav, nära 10 procent av portföljen.
Bolaget hade inte bara en stor del av intäkterna i Ryssland, utan också ett lån från den ryska statliga banken Sberbank på runt 1,6 miljarder kronor.
– Det här var väldigt dramatiskt, minns Brilioth.
Gett skulle nollas
I snabb takt rullade sanktionerna in mot ryska miljardärer, företag och banker in. De svenska storbankerna jobbar samtidigt febrilt för att dra sig ur landet.
– Även om någon av oss befintliga ägare hade velat skicka över pengar för att finansiera Gett fick du inte igenom transaktionen, säger Brilioth.
Med timmar kvar tills alla tillgångar i Sberbank, ofta beskriven som Kremls husbank, skulle frysas inser VNV Globals vd att han måste agera.
– Annars skulle jag bli sittande med det här innehavet som blev helt värdelöst, säger Brilioth.
Per Brilioth
Vd för VNV Global och i styrelsen, då Vostok Nafta, sedan 2007. Ekonom från Stockholms universitet med en Master of Finance från London Business School. Tidigare chef för Emerging Markets på Hagströmer & Qviberg, med lång Rysslandserfarenhet. Kända investeringar under hans ledning: Avito, BlaBlaCar, Voi, Gett och Hemnet.
Allt ställs på sin spets när vd:n snabbt måste få fram 40 miljoner dollar.
– Om jag gav dem ryska statsobligationer med ett nominellt värde av 160 miljoner dollar skulle jag få ta över deras fordran på Gett för samma summa, säger Brilioth och fortsätter:
– Det fina var att hela världen kastade ut ryska statsobligationer. De hade gått från att handlas på 104 procent till 20 procent. Alltså gick det att köpa 160 för 40.
Det blev en deal.
– Vi kunde göra en bytesaffär där vi aldrig touchade varandra, utan bara bytte.
– Det var svårt för någon annan att göra den affären. De litade på oss och vi på dem, säger vd:n och lägger ansiktet i händerna.
– Stressigt, utbrister han och slår ut med händerna.
Sålde för 850 miljoner
Kanske var det inte så konstigt att just Per Brilioth lyckades sy ihop transaktionen med vår granne i öst.
2019 gjorde han en exit i Avito, den ryska motsvarigheten till Blocket. VNV gjorde 36 gånger pengarna på sin initiala investering elva år tidigare.
Sagan om Gett når sitt definitiva slut när man avyttrar hela innehavet i maj 2025 för runt 850 miljoner kronor. En summa som vid de brinnande dagarna tre år tidigare alltså hade kunnat vara noll.

Affären markerar också ett tydligt skifte för VNV Global, som nu kan minska sin skuldsättning och lansera ett aktieåterköpsprogram.
– Vi blev fast i lite skuld som vi ägnat ett par år åt att betala av. Vi har sålt bolag på okej multiplar, konstaterar han och fortsätter:
– Nu går vi in i en ny investeringsfas.
Samtidigt jämförs alltid potentiella innehav med den egna aktien.
– På 40-50 procents substansrabatt är det svårt att hitta nya investeringar som slår det, så det blir naturligt att först ta möjligheten som finns i vår egen aktie, säger Brilioth.
Lönsamhet i portföljen
Trots en stark uppgång på över 30 procent för VNV Globals aktie skrivs substansrabatten till 44 procent i slutet av september.
Vd:n lanserar flera teorier som skäl till den.
– Aktiemarknaden tänker nog: "Den där dåren Per måste betala tillbaka skulden. Antingen måste han sälja saker till stor rabatt eller så får han göra en utspädande nyemission. Då väntar jag istället." Så hade nog jag tänkt, säger Brilioth.
Nu är skuldargumentet borta, konstaterar han.
– Kollar du närmare är också 80 procent av portföljen lönsam. Men jag tror inte att folk tittar på det, säger vd:n och pekar ut investeringar i försvar och AI som hetare alternativ än bolagen VNV har i väskan.

"Surrad vid masten"
Elsparkcykelföretaget Voi väger tungt i portföljen, runt 12 procent. Det svenska techbolaget som nyligen vänt till vinst håller Brilioth extra kärt.
– Jag är surrad vid den masten, säger vd:n om Voi, som VNV gjorde sin första investering i vid starten 2018.
Resan med bolaget har inte varit utan svängningar. Kritik om felparkeringar, otydlig prissättning, potentiella dataläckor och regleringsbråk är bara några av de bränder Voi behövt släcka.
– Snacket har gått från att man aldrig kommer tjäna pengar, att det funnits tio aktörer... Herregud liksom! Och så kommer dåren Per att stoppa in pengar tills det går till noll, raljerar Brilioth.
Nu är det i princip bara elsparkcyklar från tre bolag som rullar i de svenska storstäderna: Voi, Lime och Bolt.
– De är i 100 städer nu och kommer snart att vara i 200 städer. Tidigare kostade det så mycket att driva bolaget. Första skotrarna levde i tre månader, nu lever de i tio, säger han.
En börsnotering har länge varit på bordet, men Brilioth har svårt att se en i närtid.
– Voi är självfinansierat, man behöver inte gå till börsen för att finansiera sig. Men det kan finnas andra värden. Vid en viss storlek kanske de får bäst kapitalkostnad via börsen, säger vd:n.
Noteringsfönstret öppet
Något som skulle förändra spelplanen vore om konkurrenten Lime börsnoterades.
– Det har ryktats om att de ska gå till börsen på måndag i två år. Nu verkar det som att det kanske händer i Q4, det har blivit mycket mer konkret. Kommer de ut och sätter kapitalkostnaden för industrin gör det kanske att man måste gå den vägen lite snabbare än man tänkt, säger Brilioth.
I styrelserummet är det ännu inget man planerar för, avslöjar Brilioth. Samtidigt går det att argumentera för att noteringsfönstret står på vid gavel, med techbolag som Klarna, Meds och Verisure som har ringt eller ska ringa i börsklockan.

Finns det inte ett sug här och nu?
– Snarare kanske man ska våga vänta. Det kan accelerera om Lime går ut på börsen och värderas högt. Men man ska inte göra saker som är stressat av någon annan. Det är en datapunkt som gör att det kanske sker i slutet av 2026 istället för 2027.
När det väl händer skulle Brilioth föredra Stockholm framför USA.
– Jag tycker det är väldigt coolt att vi har en så pass välfungerande kapitalmarknad. Är värderingarna helt skilda får man ju titta på det. Det lutar åt Stockholm, men det är verkligen inte jag som bestämmer, säger vd:n.
En börsnotering är i nästan alla fall positiv för VNV Global. Bolaget blir enklare att värdera och historiskt har det inneburit att rabatten i investmentbolaget förvandlats till en premie.
– Det negativa är att vi inte vill äga saker som våra andelsägare själva kan äga, konstaterar Brilioth.
Börsnotering för Blablacar på bordet
En exit hade med andra ord skapat ett tydligt hål i portföljen. Här finns dock en ambition att ändra strategin framåt.
– I något av bolagen skulle vi kunna ha en viss frihet så vi själva kan välja om det ska säljas eller inte. Jag tror att vi skulle må väldigt bra av att ha ett innehav som delar ut pengar till oss, lite som Tele2 var för Kinnevik. Under dåliga dagar har du ett kassaflöde som ger dig handlingsutrymme att göra saker, säger vd:n.

En kandidat skulle vara VNV:s största innehav, den franska samåkningstjänsten Blablacar, där innehavet värderas till nära 2 miljarder kronor. Problemet här är att andra storägare gärna ser en börsnotering, berättar Brilioth.
– Det är absolut en möjlighet, men det tar något år. I slutändan tror jag det finns en väldigt stor sannolikhet att de hamnar hos något av de stora transportbolagen. Det är inte så att Uber knackat på någon dörr, men tittar man på det från håll skulle det passa väldigt bra, säger han.
Fiaskot i Babylon
Babylon Health var ett brittiskt digitalt hälsobolag där VNV Global var storägare. Bolaget börsnoterades via en spac i New York 2021 med en värdering kring 4,2 miljarder dollar, men föll snabbt på stora förluster och finansieringsproblem. 2023, efter att en planerad affär fallit, inleddes en avnotering. USA-delen avvecklades och övriga tillgångar såldes till eMed. VNV skrev ned sedan ner innehavet till noll.
Kritiker skulle kalla VNV Global för ett investmentbolag inriktat på tech med stor exponering mot transportindustrin. I nuläget står Voi och Blablacar för hälften av portföljen.
– Definitionen som lever efter är att bolaget säljer en produkt och den produkten blir bättre för varje ny användare av produkten. Det attraherar ytterligare nya användare eftersom den är lite bättre, säger Brilioth.
"Alla kommer inte överleva"
Han tar exemplet med Hemnet, som VNV hade en ägarandel i fram till börsnoteringen 2021.
– Det är liksom intuitivt när man har en fragmenterad säljarskara som möter en fragmenterad köparskara. Och likviditet i mitten. Då är det beautiful. Det är 60 procent nettomarginaler, konkurrenterna stångar sig blodiga. Det är den gemensamma nämnaren för våra bolag. Vi är varken transportinvesterare eller inte digital hälsa-investerare, säger han.
Att VNV ändå missat AI-tåget kan vd:n vara självkritisk till. Samtidigt har inte förutsättningarna funnits för att göra investeringar förrän nu.
– Det är tveklöst att AI och de produkter som kommer ur det nu kommer vara otroligt viktiga för nästa 50 år. På samma sätt som molnet kom 1999 accelererar det nu. Men det är många av de bolagen som startades då som har gått omkull. Det kommer hända igen här. Alla kommer inte att överleva, säger han och fortsätter:
– Jag tror VNV framgent kommer att koncentrera sig på de här lite mer mogna bolagen.
I förbifarten nämner vd:n en investering han inte kan avslöja alla detaljer kring som var nära att bli verklighet i närtid, men föll ihop på mållinjen. Affären innehöll alla de komponenter som blivit symtomatiska för Brilioth: digitala marknadsplatser, exil-ryssar, tillväxtmarknader.
En affär kanske bara en dåre skulle rusa in i.
