Volvo krävs på skadestånd av krisande samarbetspartner
Volvo Cars har beslutat att inte längre göra lidar-teknik till en del av standardutrustningen för EX90 och ES90.
Biltillverkaren krävs därför på "betydande skadestånd" av samarbetspartnern Luminar.

Volvo Cars arbete med den eldrivna suven EX90 har varit kantat av förseningar och tekniska problem.
Till följd av detta har biltillverkaren beslutat att skrota den lidar-enhet, som varit en del av standardutrustningen för så väl EX90 som ES90, för modellåret 2026, skriver Ny Teknik.
Leverantören av lidar-enheterna, amerikanska Luminar Technologies, anklagar Volvo för att ha brutit mot sin överenskommelse med bolaget och kräver Volvo på skadestånd samtidigt som ytterligare leveranser av bolagets Iris-lidar stoppats i väntan på att tvisten når en lösning.
Står inför konkurshot
På Luminar Technologies webbplats beskrivs bolagets lidar-teknik fortfarande som "världens första och enda högpresterande lidar-teknik att inkluderas som standard för ett globalt serietillverkat fordon, Volvo EX90."
Så sent som i september uppgav Volvo Cars att problemen med EX90 skulle vara lösta och att lidar-enheten på bilarna skulle aktiveras samtidigt som bolaget bad drabbade kunder om ursäkt.
Luminar står enligt egen utsago på randen till att behöva ansöka om konkurs. Bolaget har inte kunnat fullfölja sina räntebetalningar, planerar att säga upp en fjärdedel av personalstyrkan och är samtidigt föremål för en myndighetsutredning i USA.

Följ taggar
