Prenumerera

Volvo siktar på 15% marknadsandel i USA

Volvo Lastvagnar siktar på att öka sin marknadsandel i Nordamerika till 15 procent. Det sade Roger Alm, chef för Volvo Lastbilar, vid torsdagens kapitalmarknadsdag i Virginia, USA.

Volvo Trucks.
I Nordamerika har Volvo Lastvagnar en marknadsposition som nummer fyra. Foto: Anders Frick
Publicerad: 14 nov. 2024, 16:10Uppdaterad: 14 nov. 2024, 16:11
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

I september i år uppgick Volvo Lastbilars marknadsandel i Nordamerika (USA och Kanada) till 10,8 procent.

"Vi siktar på att öka vår marknadsandel, med ett speciellt fokus på Nordamerika. Vi ser en outnyttjad efterfrågan som är enorm i Nordamerika", sade Roger Alm.

I Nordamerika har Volvo Lastvagnar en marknadsposition som nummer fyra.

För lastbilsmärket Mack är målet att öka andelen i Nordamerika till 10 procent, vilket innebär att Volvokoncernen totalt siktar på att öka sin marknadsandel i Nordamerika till 25 procent, framkom vid kapitalmarknadsdagen.

Volvos anläggningsmaskinsverksamhet, VCE, kommer att lansera 80 stycken nya maskiner under 2024-2025.

Det sade Melker Jernberg, vd för VCE, vid Volvos kapitalmarknadsdag som hölls i Virginia, USA på torsdagen.

"Dessa lanseringar kommer att hjälpa oss att försvara och stärka våra marknadsandelar", sade han.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;