Volvos orderingång trumfar marginalmiss
Först den dåliga nyheten i rapporten. Volvos rörelsemarginal faller från 12,4 procent till 10,1 procent i det fjärde kvartalet och det är lägre än de 10,8 procent som analytikerna hade förväntat sig.


Några engångsposter som förklarar nedgången redovisar Volvo inte, men däremot är man tydliga med att lönsamheten har fortsatt tyngas av leveransstörningar i USA och lanseringen av den nya plattformen VNL. Inte okänt eftersom Volvo redan i förra kvartalet flaggade för att problemen kommer ta lite tid att lösa, men valuta har också tryckt ned vinsten och möjligen har detta sammantaget påverkat lite mer än analytikerna hade väntat sig.
Med lite välvilja kan man säga att resultatet var i nivå med förhandstipsen. En välvilja som säkert inte hade varit lika stor om rapporten inte också var laddad med ett flertal positiva nyheter.
En sådan är att ett urstarkt operativt kassaflöde på 45 miljarder kronor i kvartalet har fyllt upp nettokassan till enorma 86 miljarder kronor. Det borgar för fortsatt höga utdelningar till aktieägarna, även bortom det här året. Förslaget i år är 18,50 kronor där 10,50 kronor är uttryckt som en extrautdelning och det var strax över snittförväntningarna.
Bottenkänning för lastbilarna
En annan god nyhet, den viktigaste, är att Volvo nu ser tecken på att efterfrågan bottnar ut och vänder upp. Det tydligaste tecknet är uppgången i nettoorder på lastbilar som går från drygt 49 000 till drygt 61 000 i kvartalet. Det kan jämföras med väntade 54 000 och innebär att Volvo för första gången på länge har en positiv book-to-bill, det vill säga högre orderingång än leveranser. En signal om stigande leveranser längre fram.

Visserligen håller Volvo fast vid sin tidigare guidning för totalmarknaden i de viktiga regionerna Nordamerika och Europa men mellan raderna låter vd Martin Lundstedt klart mer positiv än i förra rapporten. Då pratade han om försiktiga kunder, nu heter det bland annat att ”fjärrtransportsegmenten verkar ha bottnat ur” i Nordamerika.
Högre leveranser betyder bättre beläggning i fabrikerna, och kan det ske samtidigt som störningarna i USA löses upp så bottnar inte bara marknaden ur utan det gör även Volvos marginaler.
För helåret 2024 landade den justerade rörelsemarginalen till slut på 12,5 procent, en nedgång från 14,0 procent 2023. Om det är den nya bottennivån för Volvo och om tillväxten successivt återvänder under 2025, då är det svårt att se varför aktien ska fortsätta värderas som ett vinglande och skuldtyngt ekipage när det blir allt tydligare att bolaget är precis det motsatta.
