Wegovy-varningarna ignorerades – av Novo Nordisk ledning
Ledningen på läkemedelsjätten Novo Nordisk ignorerade varningar om att bolaget inte var förberedda nog inför lanseringen av Wegovy.
Det gjorde bolaget sårbara när konkurrenten Eli Lilly klev in på marknaden för viktminskningsmedicin, det uppger flera före detta Novo Nordisk anställda till Reuters.

Den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk har gjort en vinst på motsvarande 435 miljarder kronor sedan 2021. Då blev deras viktminskningsmedicin, Wegovy, den första av sitt slag som godkändes i USA.
I år har konkurrenten Eli Lillys motsvarighet, Zepbound, överträffat Wegovy i antal utskrivna recept per vecka i USA.
Nu blir det allt svårare för Novo Nordisk att övertyga investerare om att de är fortsatt konkurrenskraftiga på den snabbt växande marknaden för viktminskningsmedicin.
Bolagets lösning – omorganisering i ledningen
I maj lämnade vd Lars Fruergaard Jørgensen plötsligt posten efter att en rad nyckelpersoner fått lämna sina positioner i bolaget, enligt källorna till Reuters.
En av dem som fick gå var bland annat USA-chefen Doug Langa, som enligt två tidigare anställda hade insisterat på en snabb kommersiell lansering kort efter Wegovys godkännande i USA.
De tidigare anställda berättar för Reuters att försäljnings- och marknadsföringschefer uppmanade den före detta USA-chefen att säkerställa leveranskapacitet och bättre sjukförsäkringsskydd innan lanseringen. Men varningarna togs inte på allvar.
Novo Nordisk mötte även kritik från försäkringsbolag, läkare och patienter vid lanseringen av Wegovy i USA för prissättningen på 1 300 dollar per månad. Det är cirka 350 dollar dyrare än till exempel Ozempic.
Eli Lilly prissatte Zepbound till 1 080 dollar per månad vilket gjorde konkurrensen ännu hårdare för Novo Nordisk.
