Youtube passerar Spotify bland podcaster

Youtube har passerat Spotify och Apples Podcaster som den mest populära plattformen för podcaster i USA.

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det skriver Bloomberg News.

Enligt nyhetsbyrån ser numera över 1 miljard personer varje månad podcastinnehåll på Youtube. Videotjänsten identifierade podcast som en alltmer populär innehållskategori under pandemin och har sedan dess satsat på att underlätta för innehållsskaparna.

Spotify satsade under ett par år i början av 2020-talet kraftigt på att växa inom podcastområdet, bland annat genom att knyta till sig populära producenter för stora penningbelopp. Sedan 2022 har dock Spotify dragit ned sin satsning på området, samtidigt som Youtube började erbjuda podcastmakare upp till 300.000 dollar för att skapa videoversioner av sina program.

Enligt analysföretaget Edison var Youtube den mest populära podcastplattformen i USA under oktober, följt av Spotify och Apples egen Podcaster-app.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;