Viaplay ökar antalet abonnenter

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) TV- och streamingbolaget Viaplays kärnverksamheten i Norden, Nederländerna och Viaplay Select redovisar ett rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om -49 miljoner kronor (-112) för det tredje kvartalet 2024.
Det rapporterade rörelseresultatet (ebit) blev 2 miljoner kronor (-538).
Den totala nettoomsättningen uppgick till 4.412 miljoner kronor (4.536) och den organiska tillväxten för kärnverksamheten blev 5,9 procent.
Vid slutet av tredje kvartalet hade Viaplays kärnverksamhet 4,76 miljoner Viaplayabonnenter, att jämföra med 4,71 miljoner abonnenter vid utgången av föregående kvartal.
För kärnverksamheterna Nordics, Nederländerna och Viaplay Select väntas bolaget fortsatt nå en försäljning på 17,2-17,8 miljarder kronor samt ett rörelseresultat, före jämförelsestörande poster och resultat från intressebolag, på mellan -250 och +50 miljoner kronor.
Det fria kassaflödet 2024 väntas bli negativt med 1,7-2,2 miljarder kronor inklusive negativ 0,6-0,8 miljarder avseende de internationella icke-kärnverksamheterna.
Nivån av kontodelning minskar
Viaplay är fortfarande tidigt i processen med att minska fenomenet kontodelning men nivån av delning har redan minskat.
Det skriver vd Jørgen Madsen Lindemann i delårsrapporten.
"De åtgärder vi vidtar för att minska kontodelning implementerades i Danmark, Sverige och Norge under kvartalet, och är nu aktiva på samtliga kärnmarknader. Det är fortfarande tidigt, men nivån av delning har redan minskat, och majoriteten av de tidigare kontodelarna har behållit sina abonnemang", skriver vd:n.
Även Viaplays pan-nordiska lansering av sitt HVOD-abonnemang (hybrid video on demand) befinner sig i ett tidigt stadium.
"...men detta konkurrenskraftigt prissatta abonnemang, som inkluderar reklam, har hittills attraherat nya kundsegment, lett till återaktivering av tidigare abonnenter och kompletterat vår befintliga kundbas", skriver Jørgen Madsen Lindemann.
Följ taggar