AI ökar försäljningen – K-form även för konsumentbolag
Under helgen väntas amerikanska hushåll spendera 850 miljarder kronor i handeln.
Enligt ny statistik bidrar AI till en tydlig konsumtionsökning, samtidigt som konsumentjättar och småföretagare i allt större utsträckning beskrivs befinna sig i samma K-formade utveckling som sina kunder.

Under en höst och vinter där diskussioner om en så kallad K-formad utveckling – negativ för majoriteten och positiv för de 20 procent som tjänar bäst – bland amerikanska hushåll varit utbredd beskriver Market Watch en liknande splittring även inom konsumentsektorn.
Storbolag inom S&P 500:s index för sällanköpsvaror har kommit med styrkebesked under den gångna veckan, då sektorn lyft med 6,7 procent.
Elektronikkedjan Best Buy och varuhuskedjan Kohl's rusade på New York-börsen inför thanksgiving efter starka rapportsiffror och stormarknadsgiganten Walmart nådde nytt all-time high under fredagen efter att ha höjt estimaten för helåret.
– Vi gillar redan hur vi ligger till i november, säger Ernie Herrman, vd för TJX, som äger lågpriskedjorna TJ Maxx och Marshalls.
”Värre än covid”
Även modebolag som Urban Outfitters och Abercrombie & Fitch vittnar om robust försäljning.
Bland små bolag, som enligt Market Watch haft svårare att navigera marknadsvillkor i förändring under året, är verkligheten en annan.
– Bara resan att nå fram till Black Friday har varit det värsta året under de 20 år jag varit verksam, till och med värre än covid, säger Jared Hendricks, vd och grundare av ett bolag som säljer belysning i delstaten Utah när småföretagare haft svårt att hantera transportkostnader, stopp i produktionskedjor och förändrade importvillkor till följd av bland annat tullar.
– Den politiska jojon som förändrats från dag till dag har gjort det extremt svårt att planera, säger Hendricks till Market Watch.
AI uppges lyfta försäljningen
Amerikanska konsumenter shoppar enligt Barron's i allt större utsträckning via mobilen, som för första gången används för fler än 60 procent av köpen i e-handeln.
Enligt Adobe Digital Insights bidrar samtidigt AI till att försäljningen ökar i snabbare takt än väntat. Konsumenter som når en nätbutik via en AI-tjänst bedömdes genomföra köp med 54 procent högre sannolikhet än via andra kanaler.
CRM- och programvarujätten Salesforce presenterar samtidigt statistik som visar att konversationer mellan konsumenter och AI-agenter ökat med 28 procent under början av veckan jämfört med i fjol.
Bolag som använder AI-agenter, en produkt som tillhandahålls av Salesforce, har enligt statistiken upplevt en försäljningsökning på 9 procent jämfört med i fjol medan varumärken utan egna AI-agenter upplevt en 2-procentig ökning.
Under ett år då svenska fintechbolaget Klarna tagit plats på börsen i USA har även köp nu, betala sen-tjänster använts vid drygt 4 procent fler inköp än i fjol, enligt Adobe, och nyttjats för inköp till ett värde av knappt 450 miljoner dollar under thanksgiving.
