Analytiker om orsaken bakom biljättarnas kursras: ”Pressas”
Porsches vinstvarning drar med sig hela fordonssektorn nedåt.
Märkligt, menar Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau, eftersom problemen främst är bolagsspecifika.
– Porsches problem är att deras kundbas inte är lika elbilsbenägen som andra, och därför är det svårare för dem att göra den övergången, säger han.

Porsche rasar på Frankfurtbörsen efter att bolaget sänkt sin prognos för 2025 kraftigt. Sportbilstillverkaren räknar nu med en negativ resultatpåverkan på 1,8 miljarder euro och en rörelsemarginal på 2 procent, ned från tidigare 5–7. Bakom justeringen ligger försenade elbilslanseringar och en förlängd satsning på hybrider och förbränningsmotorer.
Som en följd har även moderbolaget Volkswagen tvingats skruva ned sin prognos – och båda aktierna faller runt 8 procent på måndagen.
”Branschen är delvis i kris”
Samtidigt dras hela sektorn med i fallet. Mercedes och BMW tappar drygt 3 procent vardera, medan Stellantis backar 1 procent. Även Volvo Car backar 3,7 procent på måndagen.
– Branschen är delvis i kris på grund av att efterfrågan fortfarande är lite svagare, men framför allt möter man väldigt hård konkurrens från Kina och deras elbilar. Kunderna är dessutom priskänsliga och accepterar inte att elbilar är dyrare än vanliga bilar, säger Hampus Engellau.
Han påpekar att utvecklingen markerar ett skifte för tillverkarna. Under pandemin och de efterföljande leveransproblemen kunde bolagen höja priserna utan att förlora kunder. Nu är pendeln tillbaka och incitamentsprogram och rabatter blir återigen viktiga för att locka köpare.
– Nånstans däri ligger utmaningen, och det är det man tar med sig från IAA, att BMW och Mercedes försöker plocka upp dem, genom bredare elbilsprogram och mer prisvärda elbilar, säger Engellau.
Pekar ut kundbasen
Porsche har inte riktigt den lyxen.
– I Porsches fall så är problemet att deras kundbas inte är lika elbilsbenägen som andra, och därför är det svårare för dem att göra den övergången.
Engellau menar dock att marknaden inte har det riktigt så tungt som aktiekurserna skvallrar om. Sett ur ett historiskt perspektiv är bilförsäljningen fortfarande på hyfsade nivåer – men tillverkarna går nu från ett läge där de kunde ta betalt nästan oavsett, till att tvingas kämpa för varje order.
– Konkurrensen har ökat markant. Från att ha haft en situation med utbudsrestriktioner och komponentbrist, där man kunde höja priserna mot kunderna, ser vi nu en normalisering. Det gör att lönsamheten pressas, säger han.
Följ taggar
