OMXS30
OMXSPI
NDX

Anställda vittnar om mobbning – Djerf svarar

Klädföretaget Djerf Avenue och dess grundare Matilda Djerf har hamnat i blåsväder efter en granskning om arbetsmiljön. Aftonbladet har pratat med elva medarbetare och föredetta anställda som vittnar om mobbning, offentliga utskällningar och en favoriseringskultur.

Clara Alanko
Clara AlankoReporter
Matilda Djerf, grundare av Djerf Avenue.
Matilda Djerf, grundare av Djerf Avenue. Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 12 dec. 2024, 16:43Uppdaterad: 12 dec. 2024, 16:59

Influencern Matilda Djerf är namnet på många unga tjejers läppar runt om i världen och har bland annat rankats som en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa av Forbes. Hon har grundat Djerf Avenue, ett klädesföretag som inriktat sig på skandinavisk stil, som idag omsätter hundratals miljoner kronor. Företaget har profilerat sig med att vilja vara inkluderade och i deras sociala kanaler syns modeller i alla storlekar mellan XXS-3XL och med olika typer av funktionsvariationer.

Men enligt personal på Djerf Avenue som Aftonbladet har intervjuat råder en helt annan stämning innanför företagets dörrar. Bland annat ska Matilda Djerf ha sagt att en modell "ser så jävla fet ut" i en kampanj att bilderna behövdes tas om.

– Det är daglig bevittning av folk som blir mobbade, säger en av de som fortfarande är anställd på företaget.

De anställda beskriver hur dagordningen sätts beroende på Djerfs humör, där personalen blir utskällda framför hela kontoret och nedlåtande kommentarer slängs om deras kroppar. En person beskriver hur hon kommit på sig själv att tänka på hur många som gråter på kontoret varje dag. En annan berättar att grundaren har en egen toalett som bara hon får använda. När lappen som markerade hennes toalett hade ramlat ner fick en anställd städa toaletten för att den använts av fel person.

Ber om ursäkt

Företaget har nu svarat på kritiken och menar att toaletten endast ska användas av Matilda Djerf som en åtgärd för att hålla henne frisk, men skriver att det inte är rimlig att personalen ska behöva städa toaletten. Matilda Djerf har nu bett om ursäkt i ett uttalande där hon skriver att hon tar kritiken på stort allvar:

"Om någon medarbetare har känt sig illa behandlad eller mått dåligt i sin roll på grund av mina handlingar, är det något jag verkligen är ledsen över och ber om ursäkt för. Det har aldrig varit min avsikt att bidra till en arbetsmiljö som påverkar någon negativt och jag är ledsen över att det finns medarbetare som har haft sådana upplevelser", skriver hon i uttalandet.

Pernilla Bonny, COO på Djerf Avenue beskriver hur de bland annat har infört åtgärder som måntaliga anonyma medarbetarundersökningar, förstärkt ledningsgruppen med senior kompetens för att stärka ledarskapet och tagit hjälp av en organisationspsykolog. Dessutom berättar Matilda Djerf att hon nu får hjälp av en coach.

På en fråga om det är personalomsättningen på företaget svarar Bonny att den är hög på grund av flera faktorer, bland annat att bolaget är snabbväxande och att företaget måste ha rätt kompetens på rätt plats för att kunna nå sina mål.

Djerf AvenueMatilda Djerf

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;