Axfoods resultat bättre än väntat – ökar vinst
Detaljhandelsjätten Axfood har redovisat siffrorna för årets andra kvartal. Försäljningen rapporterades något lägre än analytikerna förväntat sig, medan resultatet var starkare.
Vd Simone Margulies lyfter fram Willys som en framgångsfaktor.
"Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén Sveriges billigaste matkasse".

Axfoods försäljning uppgick till 22 995 miljoner kronor under kvartalet. Det var något lägre än analytikernas snittestimat på 23 044 miljoner kronor.
Rörelseresultatet var dock högre än analytikerna hade förväntat sig och landade på 934 miljoner kronor, jämfört med förväntade 919 miljoner.
Kunderna allt mer prismedvetna
Enligt Axfood själva har koncernen lyckats vinna allt mer prismedvetna kunder.
"Marknaden präglas fortsatt av intensiv konkurrens inom samtliga segment och ett stort fokus på prisvärde genomsyrar kundernas köpbeteenden. Vi är övertygade om att detta är en dynamik som kommer att bestå givet konsumenternas ökade prismedvetenhet", kommenterar vd Simone Margulies i rapporten.
Tillväxten, enligt vd, har primärt drivits av Willys.
"Under det andra kvartalet växte Axfood betydligt mer än marknaden, främst drivet av Willys med affärsidén Sveriges billigaste matkasse".
Bättre vinst än väntat
Rörelsemarginalen blev 4,1 procent för kvartalet, mot väntade 4,0 procent.
Justerat rörelseresultat uppgick till 959 miljoner kronor, med en justerad rörelsemarginal på 4,2 procent. Här var 943 miljoner kronor och en marginal på 4,1 procent väntat, enligt Infront.
Periodens resultat landade på 622 miljoner kronor, jämfört med väntade 613 miljoner kronor.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
