Prenumerera

Batterifanatikern som kört om Tesla

Warren Buffetts radarpartner såg potentialen i BYD redan 2008, långt innan elbilarnas genombrott, och kallar investeringen karriärens bästa beslut. Kapitalet bidrog till en omkörning av Tesla för ett drygt år sedan och en alltmer ohotad tätposition sedan dess. Kan någon utmana batterifanatikern Wang Chuanfu om elbilsherraväldet?

byd
byd Foto: TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 4 apr. 2025, 06:37Uppdaterad: 4 apr. 2025, 06:37
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

År 2011 fick Elon Musk i en tv-intervju frågan hur han ser på BYD som utmanare till Tesla. Svaret blev inledningsvis ett utdraget skratt.

– Har du sett deras bil? Jag tror deras fokus är, och bör vara, att se till att de inte dör i Kina, sade Musk.

BYD:s rapportsiffror den 24 mars överträffade förväntningarna med marginal när vinsten ökade med 73,1 procent jämfört med fjolåret till 2,1 miljarder dollar för 2024 års sista kvartal och intäkterna ökade med drygt 52 procent.

Under de senaste veckorna har också ny teknik för snabbladdning inom ett spann som motsvarar tiden det tar att tanka en bensinbil presenterats, vilket lyft aktiekursen till en ny rekordnivå och beskrivits som ett “Deepseek-ögonblick” på elbilsfronten.

Build Your Dreams ter sig inte som ett självklart namn på en batteritillverkare, vilket var vad BYD ägnade sig åt från starten 1995 fram till att elbilssatsningen inleddes 2003. Det var också långt ifrån självklart att den 58-årige grundaren Wang Chuanfu, som blev föräldralös i tonåren och uppfostrades av sina äldre syskon på landsbygden i en av Kinas fattigaste provinser, skulle ta sig till ett universitet och upptäcka en talang för batteriteknik.

"Aldrig sett något liknande"

När Wang Chuanfu 2008 fick veta att investmentgiganten Berkshire Hathaway, med Warren Buffett och Charlie Munger i spetsen, fått upp ögonen för bolaget och planerade ett besök tänkte han inte låta chansen gå till spillo. För att lämna ett bestående intryck av produktkvaliteten svepte BYD-grundaren ett glas batterivätska som bevis på hur säkra hans batterier var. Charlie Munger var dock redan frälst efter att ha fått upp ögonen med hjälp av BYD:s andra nyckelspelare Stella Li, som anställdes redan 1996.

– Den här killen är som en kombination av (glödlampans uppfinnare) Thomas Edison och (den legendariske General Electric-vd:n) Jack Welch. Jag har aldrig sett något liknande, sade Charlie Munger och fick Warren Buffett med sig på tåget.

I februari 2023, under vad som skulle bli den 99-årige Charlie Mungers sista årliga möte med Berkshire Hathaways aktieägare innan hans bortgång senare under året, summerade han valet att satsa 270 miljoner dollar på Wang Chuanfu och BYD för att sedan se avkastningen växa till omkring 8 miljarder dollar:

– Jag har aldrig hjälpt Berkshire att göra något som varit så bra som BYD.

Stella Li är numera känd som ”Miss Outside” och Amerikachef, medan ingenjören Wang Chuanfu går under smeknamnet ”Mister Inside” med fokus på tekniken.

– Han (Wang Chuanfu) är en fanatiker som vet hur man faktiskt skapar saker med händerna. Han befinner sig nära det som händer på golvet. BYD var ett mirakel, men killen jobbade 70 timmar i veckan och hade ett väldigt högt IQ.

Försäljningen ökade med 40 procent

Som mest ägde Berkshire 25 procent av bolaget. Under de senaste åren har vinsterna hämtats hem och ägandet minskat till omkring 4 procent. I fjol ökade BYD:s globala försäljning med över 40 procent medan majoriteten av världens biltillverkare tappade på säljfronten. Wang Chuanfu räknar med att det fortsätter så och gjorde i mitten av februari bedömningen att BYD ligger 3–5 år före konkurrenterna i utvecklingen efter att ha presenterat ett nytt, mer brandsäkert batteri.

Teslas vd Elon Musk kom under fjolåret ut som sympatisör och finansiär för amerikanska och europeiska ytterhögerpopulister innan han slog sina politiska påsar ihop med Donald Trump, blev en nyckelspelare i Vita huset och, när det skulle firas, höjde högerarmen på ett sätt som det gjorts tusentals försök till förklaring och kontextualisering av över hela det politiska spektrumet. Kontentan är dock att potentiella och existerande Teslaägare inte imponerats, med både försäljningssiffror och aktiekurs i fritt fall under 2025.

Storbanken JP Morgan Chase beskriver nu i en analys Elon Musk och hans Dogeinitiativ som en nedsvärtning av ett varumärke utan historisk motsvarighet i bilbranschen. Den minskande försäljningen var för 2024 knappt hälften av BYD:s och har under 2025 halverats i Europa jämfört med fjolåret.

"En besvikelse"

Även BYD omfattas dock av geopolitiska dimensioner. Medan tullar som Donald Trump upprättade under sin första mandatperiod, och Joe Biden upprätthöll under sin, håller kinesiska bilar borta från amerikanska vägar storsatsar bolaget på tillverkning i Mexiko, enligt tankesmedjan Atlantic Council som en del av den kinesiska statens förhoppningar om utökat ekonomiskt och diplomatiskt inflytande i Central- och Sydamerika. År 2022 tillföll 2,1 miljarder dollar i statliga subventioner BYD, vilket i sin tur sätter press på europeiska tillverkare. Även på hemmamarknaden pressas priserna.

BYD:s billigaste halvkombi i Kina går loss på omkring 100 000 kronor. Samtidigt har Sydkorea varnat för att kinesiska elbilar kan medföra risker för dataintrång, övervakning och cyberspionage – orättvisa antydanden, enligt BYD:s Nord- och Sydamerikachef Stella Li som i fjol ville särskilja bolaget från kontroversiella techbolag som Tiktok och Huawei.

År 2023 stod BYD för den snabbaste försäljningsökningen i Sverige, men i mars månad finns inte mer än knappa 6 000 av deras bilar registrerade här, bland annat efter slopade klimatstöd och höjda tullar gentemot Kina. ”En besvikelse”, enligt Stella Li:

– Det är en väldigt förvirrande, men utmanande marknad. Men vi har stor erfarenhet och när konsumenterna kommer in i våra bilar så blir de omedelbart förälskade, sade hon om den svenska marknaden i höstas.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;