Bensindrivna bilar riskerar att bli värdelösa
Nya regler på ingång – då riskerar värdet på bensin- och dieseldrivna bilar att sjunka avsevärt.
– Räkna med ett kraftigt ras, säger experten Ronny Svensson till Aftonbladet.


Inflation och ekonomisk osäkerhet, slopade elbilsbonusar, höga elpriser och en sänkning av reduktionsplikten har lett till att bensin- och dieseldrivna bilar haft en liten uppsving under de senaste åren samtidigt om elbilar minskat i popularitet.
Men inom kort kan marknaden ta en ny riktning då bensin- och dieselbilar riskerar att bli värdelösa.
Anledningen: en rad nya regler som ska göra det dyrare att tanka.
EU planerar bland annat att införa ett nytt handelssystem för utsläppsrätter 2027. Systemet innebär att utsläppen från biltrafiken måste kompenseras genom köp av utsläppsrätter, vilket blir en kostnad som bränslebolagen behöver ta med i beräkningen. Denna kostnad förväntas i sin tur föras över till konsumenterna. Resultatet kan bli dramatiska prisökningar, med drivmedelspriser som beräknas nå 30 till 35 kronor per liter inom fem år.
– Priset på utsläppsrätter kommer bara öka eftersom. När vi räknar är det den här prisnivån vi hamnar på, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor som arbetar med rådgivning kring bilköp för företagskunder.
Även laddhybrider drabbas
Något som kan leda till att konsumenterna överger fossildrivna fordon och därmed sänker andrahandsvärdet dramatiskt. I dag kostar det i genomsnitt cirka tolv kronor per mil att köra en bensinbil, men med de nya reglerna kan det kostnaden, enligt Svensson, stiga till över 20 kronor per mil.
– Jag tror att knappt någon kommer vilja köpa en bensin- eller dieselbil. Man brukar säga att en värdeminskning på en ny bil, de tre första åren, är ungefär 50 procent. Jag bedömer att de fossildrivna bilarna kommer att falla minst 70 procent i värde, säger Svensson som tror att även laddhybrider kommer att minska i popularitet då EU förväntas räkna upp hur mycket utsläpp laddhybrider står för, vilket kommer leda till att tillverkarna inte längre kan dra nytta av dessa fordon för att slippa EU:s utsläppsböter.
