Björn Borgs rapport: ”Viktigt kvitto på att det fungerar”
Klädbolaget Björn Borg redovisar ett starkt andra kvartal.
Tillväxten för produktområdet sportkläder sticker framför allt ut.
– Det är ett viktigt kvitto på att strategin, att bli mer än ett renodlat underklädesbolag, fungerar, säger EFN:s analytiker Martin Blomgren.

Det är en nöjd vd för Björn Borgs som kommenterar bolagets rapport för andra kvartalet.
”Vår ambitionsnivå är visserligen högre, men jag tycker att vi levererar ett godkänt andra kvartal”, skriver vd Henrik Bunge.
Björn Borgs nettoomsättningen steg till 226 miljoner kronor, från 213 miljoner kronor samma kvartal i fjol – en ökning med 6 procent. Justerat för valutaeffekter var uppgången 8,9 procent.
Rörelseresultatet landade på 10,6 miljoner kronor för det andra kvartalet 2025, att jämföra med 9,5 under jämförelsekvartalet. Valutaneutralt uppgick det dock enbart till 5 miljoner kronor.
Omsättningstillväxten skedde i alla produktkategorier utom skor. Sportkläder singlas ut som kvartalets stora framgång.
"Kvartalets största framgång är utan tvekan den fortsatta tillväxten för vår klädkollektion, som ökar med hela 45 procent", skriver Henrik Bunge.
”Viktigt kvitto”
EFN:s analytiker Martin Blomgren säger att det är ett viktigt kvitto på att Björn Borgs strategi, att bli mer än ett renodlat underklädesbolag, fungerar.
– Den svenska marknaden driver tillväxten just nu men även de övriga nordiska länderna ser ut att ha piggnat till, vilket känns igen från både branschkollegors rapporter och branschstatistik, säger han.
– Med ett p/e-tal kring 17 på nuvarande vinstnivå känns värderingen ganska rättvis så jag tror inte den här rapporten kommer ge någon stor reaktion eller ändra synen på aktien.
LÄS MER:
Hur går börsen idag? Följ aktiekurserna på Stockholmsbörsen och resten av världen här.
