Black Friday kannibaliserar på julhandelns marginaler

Rean som skulle väcka en sömnig novemberkonsumtion kannibaliserar nu i stället på julhandeln – butikernas viktigaste tid.
– Det pressar lönsamheten för detaljhandeln, som är en stor arbetsgivare i Sverige, säger forskaren Jonas Colliander.

Bilder från Black Friday-rean används ofta för att illustrera överkonsumtion. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Människor som köat i timmar väller in genom butiksdörrarna när Black Friday-rean startar. De armbågar sig fram och roffar åt sig hemelektronik till rejält nedsatta priser. Bilderna från rean används ofta för att illustrera överkonsumtion och väcka en känsla av äckel och oro inför tillståndet i vår civilisation. För några år sedan gjordes till och med en skräckfilm med titeln Black Friday.

"En välkänd nedsida"

Men det är inte bara planetens resurser som sinar när prisjakten drar i gång, utan även butikernas vinstmarginaler.

– Det är en välkänd nedsida med Black Friday, rean kannibaliserar en hel del på den vanliga handeln, säger Jonas Colliander, docent vid Handelshögskolan i Stockholm.

Jonas Colliander
Jonas Colliander.

Det är framför allt veckorna omkring Black Friday och inte minst julhandeln som påverkas när konsumenterna planerar sina inköp till rean i stället. Veckorna innan jul är sedan länge den viktigaste perioden för detaljhandeln.

– Som handlare förlorar man marginaler, helt enkelt för att vissa av varorna hade sålts till fullpris ändå. Black Friday gör att en del av de köp som annars hade skett inför julen flyttas fram – och sker med betydligt sämre lönsamhet, säger Jonas Colliander.

Den uppenbara fördelen med rean är förstås billigare varor för kunderna. Men en baksida är att den kan hota arbetstillfällen, varnar Jonas Colliander.

– Det pressar lönsamheten för detaljhandeln som är en stor arbetsgivare i Sverige. Eftersom branschen sysselsätter många är det viktigt att den förblir hälsosam, säger han.

"Rean lockar till ökad konsumtion"

Black Friday kommer från USA och är första fredagen efter Thanksgiving, i slutet av november. Perioden har historiskt varit svag för detaljhandeln och rean var ett sätt att blåsa liv i försäljningen. Namnets ursprung är oklart, men enligt vissa teorier syftar det på detaljhandelns försök att vända röda siffror – förlust – till svarta siffror i balansräkningen.

Numera är Black Friday årets största rea i både USA och Sverige och en av dagarna med högst omsättning för detaljhandeln. Trots att försäljningen äter på lönsamheten från julhandeln och konsumtionen under hösten har kampanjen fungerat.

– Långt ifrån alla kunder har så lång planeringshorisont att de gör alla sina stora inköp under Black Friday. De flesta undersökningar tyder på att rean lockar till ökad konsumtion och därmed höjer den totala omsättningen för detaljhandeln, säger Jonas Colliander.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;