Prenumerera

Blir inga glada miner på Bonnier efter TV4-affären

Väntad affär, oväntad tajming.

Mattias Fyrenius
Mattias FyreniusKrönikör EFN
Mattias Fyrenius skriver om Telias försäljning av TV4. Foto: TT/Shutterstock
Publicerad: Feb 25, 2025, 10:22Uppdaterad: Feb 25, 2025, 13:43
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – magasin med unika analyser, intervjuer och reportage

När Schibsted Media (ägare av bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet) på tisdagsmorgonen meddelade att de ingått ett avtal med Telia om att förvärva samtliga aktier i såväl svenska TV4 som finska MTV3 för 6,55 miljarder ritas den nordiska mediekartan om snabbare än de flesta väntat sig. Att Telias TV-del stått på försäljningslistan förvånar ingen även om vd Patrik Hofbauer gjort vad han har kunnat den senaste tiden med att hylla sitt tidigare sorgebarn. För ett knappt år sedan florerade intensiva rykten om att Telia närmast försökte dumpa sitt TV-innehav och prisindikationer så låga som tre till fyra miljarder nämndes, men inga friare kom hela vägen fram till altaret. Nu är alltså Telia på väg att landa en affär på 6,55 miljarder. Hyfsad värdeutveckling på ett år. Betydligt bättre än Telias börskurs.

Även om Telia betalade runt tio miljarder svenska kronor med olika tilläggsklausuler till säljaren Bonnier så sent som 2018, får nog dagens kommunicerade köpeskilling sägas vara en bra affär för Telia och på många sätt en stor fjäder i hatten för Patrik Hofbauer. Inte minst givet hur pressat hela TV-delen var för bara något år sedan.

Köparen Schibsted Media är på många sätt en naturlig tagare, och har tillsammans med svenska Bonnier och danska Egmont pekats ut som de mest sannolika strategiska friarna. Men att norrmännen, som senaste året uppfattats som lätt lamslagna av interna komplikationer, nu skulle våga slå till med det största förvärvet i bolagets historia förvånar.  Medan svenska Bonnier framgångsrikt har konsoliderat betydande delar av den nordiska tidningsmarknaden har uppenbarligen Schibsted haft blickarna riktade mot andra medieformer. Och från att varit strategiskt pressade, inte minst i Sverige, ritas nu kartan om ordentligt och Schibsted Media blir en medieaktör av rang. Igen.

Men det kommer med en relativt hög prislapp.

Även om 6,55 miljarder är betydligt lägre än vad Telia en gång betalade och lägre än vad Telia sägs ha siktat på (i och med försäljningen gör Telia nedskrivningar på två miljarder), är det en prisnivå som de nya ägarna kommer att behöva jobba hårt för att räkna hem. För även om TV4 under Mathias Bergs ledning genomgått en imponerande resultatmässig förändring de senaste åren, är TV-branschen över tid en komplicerad affär med höga rättighetskostnader, förändrade tittarvanor och utmaningar att hitta nya (yngre) tittare. 

För Schibsted Media är affären en kombination av tre faktorer:

  1. De har uppenbarligen en tro på TV-mediet under många år framöver. Affären är för stor för att räkna hem på ”synergier”; det måste finnas en genuin tro på TV4 och MTV3 på egna meriter

  2. De räknar med synergier främst kopplade till Aftonbladet och TV4 där vi lär få se många försök till samordning

  3. Schibsted höll på att hamna i en besvärlig position rent mediestrategiskt. Bonnier har byggt allianser och genomfört förvärv på ett sätt som lämnade Schibsted inpressade i ett hörn. TV4 och MTV3 var en av de få stora medietillgångarna som var möjliga att köpa. Blir ett helt nytt läge i Sverige och öppnar upp ett brohuvud i Finland vilket stått högt på Schibsteds önskelista.

En affär som är strategiskt klok för både köpare och säljare brukar oftast kunna genomföras och den här får nog räknas som en sådan. Priset känns en aning högt, men inte orimligt. Och den ”distributionsaffär” som sägs ingå i affären, att Telia ska fortsätta distribuera TV-kanalerna, kan säkert tillskrivas någon i miljard i värde. Gissar att det är glada miner både hos säljare och köpare. Mindre glada miner hos Egmont och inte minst hos Bonnier.  

LÄS MER: Telia säljer TV4 till Schibsted
LÄS MER: Telias försäljning av TV4 var bara en tidsfråga

SchibstedBonnier News
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Finansmagasinet

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;