Telias försäljning av TV4 var bara en tidsfråga
När Telia ska backa ur sitt medieägande har varit en återkommande fråga på aktiemarknaden. Tidpunkten kanske överraskar, men för aktieägarna är lockelsen densamma.


Telias vd Patrik Hofbauer ärvde den till synes lite aparta tv- och medieverksamheten när han tog över teleoperatören för ett år sedan, precis som hans företrädare Allison Kirkby gjorde när hon axlade vd-rollen i Telia fyra år dessförinnan. Ingen av dem har varit eld och lågor över innehavet, men de har hållit god min och de har påtalat att ägandet faktiskt inte saknar logik.
Liksom hos en del internationella operatörer i USA och Storbritannien så fanns en tanke hos Telia om att knyta kunderna närmare sig genom att erbjuda mer än bara mobiltelefoni och bredband, vilket är tjänster som är svåra att särskilja mellan konkurrenterna. Tuffa annonsmarknader och svindyra sporträttigheter har gjort affären mindre lyckad periodvis men just nu glänser faktiskt den här delen av Telia.
Ingen press att sälja just nu
I senaste rapporten vittnade Telia om rejält ökade tv-intäkter, streamingkunderna strömmade in, kundbakslaget efter att ha släppt rättigheterna till Champions League hade i stort uteblivit och resultatet förbättrades kraftigt. En stigande vinst och paketlösningsargumentet talade för att Patrik Hofbauer inte behövde känna någon press att sälja, resonerade EFN Finansmagasinet i en analys av Telia efter bokslutet.
Så resonerade uppenbarligen inte Herr Hofbauer, som istället såg pilarna som pekade uppåt som ett tillfälle att stänga den efterlängtade affären. Eller stänga och stänga, logiken att paketera tjänster – bundla på fikonspråk – finns ju kvar och därför ingår Telia och köparen Schibsted också ett mångårigt distributionsavtal där innehållet från TV4 och MTV ingår.
På prislappen står 6,55 miljarder kronor och att det inte har varit någon vidare affär sett över hela perioden för Telia indikeras tydligt av den nedskrivning på 2 miljarder kronor som nu utlöses. Gamla synder i aktiemarknadens ögon och det är inget som påverkar kassaflödet.
Utdelning viktigare än media
Framåt kommer Telia visserligen få lite mindre vinst- och kassaflödesbidrag från den sålda verksamheten men i ett större perspektiv så är det försumbart. Försäljningen minskar Telias skuldsättning, bolaget upprepar sina finansiella mål och det är viktigast.
Ingen aktieägare i Telia har köpt bolaget för att komma åt medieverksamheten utan det är de ocykliska intäkterna och den förhållandevis generösa utdelningen som är den stora lockelsen. Det ändras inte av dagens storaffär.
LÄS MER: Telia säljer TV4 till Schibsted
LÄS MER: Telias vd: Därför säljer vi TV4 nu
