Blossa eller Caia – vem gör bästa affären?
Allt fler svenska varumärken tar hjälp av influencers och kändisbolag för att sälja mer – som när Blossa nu lanserar en rosa glögg tillsammans med sminkjätten Caia Cosmetics. Men hur mycket pengar finns det egentligen i sådana samarbeten – och vem tjänar mest på det?

När ett företag slår ihop sig med ett annat i ett gemensamt varumärkessamarbete kallas det för co-branding, förklarar Eva Ossiansson, universitetslektor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg.
– Syftet är isåfall att dra nytta av varandras varumärkesvärde. Två varumärken som möts kan förstärka varandra – men det är inte riskfritt, säger hon.
Blossa och Caia kommer från två helt olika världar – glögg och smink – och just därför handlar det, enligt Ossiansson, sannolikt om att nå nya målgrupper samt skapa en koppling till en produkt som har ett högt symboliskt värde gällande julen.
– Blossa vill troligen synas i ett nytt sammanhang, nå unga kvinnor och framstå som mer i tiden och trendiga. Samtidigt kan Caia dra nytta av att kopplas till ett etablerat och seriöst varumärke som Blossa förknippat med jul, mys och samvaro, säger hon.
Experten om samarbetet mellan Blossa och Caia
Men alla samarbeten lyckas inte.

– Det är viktigt att det känns naturligt. Co-branding ska helst komplettera varandra. Glögg och smink är kanske inte den mest självklara kombinationen, men här finns andra värden att uppnå, säger hon.
Hon pekar också på riskerna – både för varumärkesvärde och ekonomi.
– Det kan slå åt olika håll. Om huvudmålgruppen inte gillar samarbetet kan det snarare skada varumärket. Dessutom finns alltid risken att en av parterna hamnar i blåsväder, och då dras den andra med.
När det gäller den ekonomiska vinsten är det för tidigt att säga, menar Ossiansson.
– Det kan ge både uppmärksamhetsvärde och merförsäljning, men hur lönsamt det blir beror helt på hur konsumenterna reagerar.
Vem som tjänar mest på samarbetet återstår att se – men en sak är säker: I en tid där produkter blir allt mer lika är varumärkesbyggande viktigare än någonsin.
– Att sticka ut, synas och väcka känslor är ett måste i dag. Det är så du skapar lojalitet – och kan ta bättre betalt, säger Eva Ossiansson.
Följ taggar
