De tar över NCC:s mångmiljardkontrakt
Det blir Züblin och Veidekke som tar över de mest kritiska delarna av bygget av Västlänken efter att Trafikverket för två veckor sedan slängde ut NCC och Wayss & Freytag.

Det var i mitten av september som NCC stoppades av Trafikverket från att fortsätta bygget av Västlänkens etapp Korsvägen – något som EFN var först med att rapportera. Trafikverket menade att NCC och Wayss & Freytag i det gemensamma konsortiet WLC haft alltför stora kostnadsökningar och dessutom gynnat sig själva och närstående bolag i upphandlingar. NCC kontrade och menade att hävningen saknar rättslig grund och kommer att leda till stora konsekvenser för Göteborgs skattebetalare.
Nu är det klart vilka som tar över de mest kritiska delarna av bygget, och det blir Züblin och Veidekke. Züblin kommer framförallt att arbeta med de öppna schakt som finns vid Liseberg, medan Veidekke tar över det övriga kritiska arbetet vid Korsvägen. Enligt lokaltidningen GP har Trafikverket direktupphandlat bolagen och kontrakten är på ungefär 400–500 miljoner kronor vardera.
– Gropen och tunneldelen, det är de kritiska arbetena man kommer att jobba med, säger Bo Larsson, Västlänkens projektchef, till GP.
Dessutom har Trafikverket, enligt tidningen, skrivit 37 kontrakt med underleverantör sedan NCC försvann, och av dessa är 21 underleverantörer redan på plats medan ytterligare 19 kontrakt inväntar påskrift.
– Det är mindre aktörer som vi har valt ut att jobba vidare med för att säkerställa att produktionen rullar på, säger Bo Larsson till GP.

Följ taggar
