Det tog aktiemarknaden på sängen – prövar tålamodet

Vassare marginal på lång sikt, men ett stort och investeringstungt kostnadsok att bära på vägen dit. Aktiemarknaden tog fasta på det senare när SKF på tisdagen stakade ut banan inför den kommande uppdelningen i två separata bolag.

Att ta sig till målen kommer dock att kräva en resa med en kostnadsfylld ryggsäck, vilket tog marknaden lite på sängen, skriver Martin Blomgren.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Ett framtida SKF utan den låglönsamma fordonsdelen som bromskloss har fått kullagerbolaget att glänsa på börsen i år. Och det var med ett färskt kursrekord i ryggen som de nya målen för industri- respektive fordonsverksamheten skickades ut på tisdagsmorgonen, inför kapitalmarknadsdagen som hålls på eftermiddagen.

Mål som till viss del måste beskrivas som ambitiösa. För det långsiktiga målet att ha en rörelsemarginal på minst 19 procent i det framtida SKF (Industriverksamheten) är väsensskilt från det SKF vi lärt känna över decennier där marginalen snarare har pendlat kring 10 procent beroende på konjunkturläge.

Målet om en ”hög ensiffrig procent” för fordonsverksamheten öppnar visserligen för en del tolkningar, men vore oavsett ett kliv uppåt då man ofta har pendlat kring 5 procent.

En välfylld ryggsäck att bära

Att ta sig till målen kommer dock att kräva en resa med en kostnadsfylld ryggsäck, vilket tog marknaden lite på sängen. Dels flaggar SKF för att omställningen till en mer regional och automatiserad produktion kommer att innebära investeringar (capex) kring 5 procent av omsättningen på medellång sikt innan takten går ner till 3,5 procent.

Dels kommer omställningen utlösa stora engångsposter på omkring 5 miljarder kronor de närmaste tre åren, där två tredjedelar är kassaflödespåverkande. Separationen i två noterade bolag spås dessutom leda till ytterligare 1,5 miljarder i kostnader utöver det man redan har kostnadsfört.

Kostnadsbördan i kombination med att marginalmålet för industridelen på medellång sikt sätts till 17 procent, vilket är i linje med vad analytikerna redan hade i sina prognoser något år framåt, gör att aktiemarknadens tålamod prövas. Och tålamod att invänta skördetider som ligger några år bort är inte alltid börsens styrka.

Får stå kvar på väntelistan

Efter att både Sandvik och Trelleborg numera har anslutit till finverkstadsklubben med p/e-talsvärderingar över 20 är det egentligen bara SKF och AB Volvo bland de stora som står utanför gänget med multiplar som oftare är närmare 10 än 20.

Tror man att SKF på sikt infriar målet om 19 procents marginal för industriverksamheten, där ryckigheten också minskar när fordonsexponeringen är avskild, så finns det en intressant potential för både multipelexpansion och bra vinsttillväxt. Men nyckeltermen här är ”på sikt”.

För innan aktiemarknaden kan börja pensla in det långsiktiga målet och släppa in SKF i klubbvärmen på allvar behövs det ytterligare prövotid. Ett SKF som står kvar på finverkstads väntelista behöver inte bli en dålig placering, men optimistscenariot där alla knutar löses upp i och med nästa års fordonsavknoppning får ligga kvar på lagret.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;