Undersökning: Bilden av Musk dilemma för Tesla
Hälften av amerikanerna har en negativ bild av Elon Musk.
Synen på Tesla och bolagets vd är nu tydligt förknippad med partitillhörighet, enligt en undersökning från CNBC.
– Tesla är starkast bland människor som är minst troliga köpare av elbilar, säger Micah Roberts vid Public Opinion Strategies.


Enligt CNBC All-America Economic Survey har bilden av Elon Musk och Tesla förändrats kraftigt parallellt med att aktien fallit med drygt 44 procent från en topp i början av januari.
52 procent av den amerikanska allmänheten har en negativ bild av Elon Musk medan 36 procent är positivt inställda och 16 procent av de tillfrågade har en neutral inställning till Tesla-vd:n.
Bilden av varumärket Tesla är är enligt undersökningen i stora delar densamma: 47 procent har en negativ syn på bolaget medan 27 procent är positiva och 24 procent neutralt inställda.
Stor skillnad mellan
Till General Motors har 51 procent en neutral inställning medan 39 procent är positiva och 10 procent har en negativ bild av biltillverkaren. Synen på Tesla och Musk är också mer negativ än för den amerikanska bilindustrin som helhet och till elbilar överlag.
Bland demokratiska och oberoende väljare är förtroendesiffrorna för Musk är 82 respektive 49 procent negativt inställda till Musks agerande i offentligheten. Bland republikanska väljare har 56 procent en positiv bild av Tesla-vd:n.
Ett potentiellt problem för Tesla är enligt republikanen Micah Roberts, som ansvarar för undersökningen, också att de personer som är mest positivt inställda till Tesla bedöms ha minst intresse för att faktiskt köpa bolagets produkter. Republikaner är enligt undersökningen mycket positivt inställda till Tesla – men i allmänhet negativt inställda till elbilar.
Följ taggar
