Efter miljardordern: Munters-chefens kryptiska Mag 7-hint
Efter beskedet om affärer värda 2 miljarder kronor från en anonym kund i USA antyder Munters-chefen Stefan Aspman att det rör sig om ett av de så kallade Magnificent Seven-bolagen – och ser inga tecken på att AI-boomen mattas av.

Munters-aktien var vid lunchtid på onsdagen upp 16 procent på Stockholmsbörsen, men har sedan årsskiftet tappat 5 procent.
Hade jag känt igen kundens namn om ni hade avslöjat det?
”Det hade du säkert.”
Är det ett Magnificent 7-bolag?
”När vi pratar om hyperscalers så är det dem som ofta kategoriseras in där.”
Kan kundens namn komma att kommuniceras framöver?
”Nej, det kommer förbli hemligt.”
Hur långt har byggandet av datacentren i fråga kommit? Är byggena i gång eller finns de bara på ritningsstadiet?
”De är i gång. I det här fallet ska vi inte leverera förrän i slutet av nästa år så vi har inte så stor transparens kring det exakta skeendet av projektet förrän det börjar närma sig orderproduktion och leverans för vår sida.”
”Vi har god insikt i kundens framtidsplaner”
Munters leveranser i projekten är planerade från slutet av 2026 till början av 2028.
Finns det risk för förseningar?
”Det är inte en tidsplan som vi äger. Från vår sida finns det ingen risk för förseningar, utan vi har en produktionsapparat i USA som är väl utrustad både för den här typen och omfattning av produktion. I projektaffärer finns det alltid en möjlighet att kunden har förseningar, men det har vi ingen insikt i, utan det finns nog varken någon större eller lägre risk för det här projektet jämfört med något annat.”
Känner ni er säkra på att projektet kommer att bli verklighet, oavsett om exempelvis sentimentet i sektorn ändras?
”Det känner jag mig säker på. Vi har ett nära samarbete med den här kunden och har en god insikt i deras framtidsplaner.”
Stora volymer – men stabila marginaler
Hur är marginalbilden på sådana här ”specialdesignade” luftbehandlingsenheter? Har ni högre kostnader för att tillhandahålla dem eller är det snarare en högmarginalprodukt?
”Som ofta när vi gör offerter till större projekt får man tänka på vad som är värdet av en hög absolut marginal och var vi behöver ha högre relativa marginaler. För den här typen av väldigt höga volymer brukar vi och andra i branschen traditionellt sett gå ned något i relativ marginal, men får i slutet av dagen ändå en absolut marginal i faktiskt värde som är större eftersom det blir så omfattande åtaganden över tid. Så vi har väldigt låg andel fasta kostnader (overhead) på den här typen av storvolymsaffär. Jag kommer inte gå in på den exakta produktmarginalen av förståeliga skäl, men det är ett bra bidrag till vår övergripande mix”, svarar han.
Kommer ni klara av att leverera rätt produkter på utsatt tid i den här ordern?
”Jag är oerhört trygg med det. Det pågår ju en expansion av vår produktionsapparat i USA. Vi bygger ut i Virginia där vi redan har en stor och modern fabrik sedan 2023. Vi expanderar vår närvaro i USA i Virginia och gör fortsatta satsningar i Texas där vi också har produktion för DCT.”