Ehrensvärd kliver in – ska rädda Yubico efter raset
Yubico befinner sig i fritt fall sedan årsskiftet och i veckan lämnade vd:n Mattias Danielsson.
Nu kliver grundaren Stina Ehrensvärd in för att rädda cybersäkerhetsbolaget.
– Yubico är alldeles för bra för att misslyckas, säger hon.

Det var bara för någon månad sen som entreprenören Stina Ehrensvärd insåg att något måste göras i bolaget hon grundade tillsammans med maken Jakob 2007.
Året hade startat svagt, men hon trodde att det bara var tillfälliga hinder.
När aktien kraschade 26 procent i slutet av oktober efter en vinstvarning där orderingången minskade med 17 procent insåg hon att något inte stod rätt till.
– Då kände jag att jag nog faktiskt bör titta noggrannare på det här, säger grundaren.
Yubico
Yubico grundades i Stockholm av Stina och Jakob Ehrensvärd för att utveckla YubiKey 1.0, vilken då var världens första engångslösenordsautentisering som inte krävde klient eller drivrutin. 2012 tecknade bolaget ett partnerskap med Google.
Resultatet av översynen stod klart tidigare i veckan. Styrelsen, där Ehrensvärd är ledamot, tog beslutet att vd:n Mattias Danielsson skulle lämna sin roll. Som tillförordnad vd utsågs bolagets Chief Operating Officer, Jerrod Chong.
– Yubico hade inte varit så framgångsrikt utan Mattias, så jag vill faktiskt att han ska få all den kredd han förtjänar, säger Ehrensvärd och fortsätter:
– Nu är det dags för Jerrod att steppa in och fokusera på tre områden som inte har fått lika mycket attention under Mattias ledarskap.
Grundaren pekar på att Danielssons styrkor låg inom det finansiella, Chongs inom produkt och försäljning.
– Det är de områden där Mattias inte var så stark. Så jag tycker att det här är väldigt bra, säger hon.
Chong kommer dessutom få draghjälp av Ehrensvärd att vända den negativa trenden. Grundaren avslöjar att hon den kommande tiden kommer att ”kavla upp ärmarna” och hjälpa till.
Rent konkret går hon in och jobbar med fyra områden, bland annat arbetet med att koordinera autentiseringsstandarden inom FIDO. Ett initiativ som ska minska det som kallas ett överberoende av lösenord.
”Det jag brinner för”
Ehrensvärd ska samtidigt hantera Yubicos cybersäkerhetssamarbeten inom EU och relationerna med techgiganterna.
– Det är det här jag brinner för och därför jag startade bolaget, säger hon.
Sedan grundaren lämnade vd-rollen i Yubico och tog plats i styrelsen har hon startat Siros Foundation, med målet att bygga en öppen plattform för digitala identiteter.
Hon ser flera möjliga synergier mellan de två bolagen, där slutmålet är att hitta en lösning som helt ersätter användarnamn och lösenord inom fem år.
– Google och Microsoft börjar låsa in det i sina plattformar, vilket faktiskt inte gör det lika användbart för företag. Den är bra för konsumenter. Sitter du på en iPhone och du ska bara använda Apple-grejer så måste du redan lita på Apple. Men EU vill inte att de här stora techbolagen ska bli världens passmyndighet, säger Ehrensvärd.

Ändå är det väl Yubicos partnerskap med techbolagen som möjliggjort framgången? När du beskriver dem låter de nästan som konkurrenter.
– Nej, faktiskt inte. De är våra största kunder. Yubicos största konkurrent är lösningen med användarnamn och lösenord, säger hon och fortsätter:
– Alla företag som börjar försöka använda de här inbyggda lösningarna ser att det inte riktigt funkar för väldigt många use cases.
Världen måste enligt henne enas om en lösning.
– För de som inte har en telefon. För de som delar en telefon. För de som måste delegera sin inloggning till någon annan. Ett företag… eller till sin senila mamma. Till någon som inte får ta med sig sin telefon på jobbet.
– Man kan inte bygga en lösning som är beroende av en telefon. Och det är där Yubico är som starkast.
”Mer jävlar anamma”
Bakgrunden till Yubicos svacka spårar Ehrensvärd till när de kom till börsen, vilket skedde genom en fusion med Bures spac-bolag ACQ Bure 2023.
– När man blir publikt bolag så blir man överdrivet byråkratiskt. Nu tror jag det behövs lite mer jävlar anamma, säger hon.
Ändå vill grundaren vara tydlig med att ”ingenting görs fel”, men att det finns stor förbättringspotential.
– Vi måste göra det lättare att sälja och köpa bra produkter. Det är en sån där fokusgrej som bara är, säger hon.
Bakomliggande it-system och processer kallar Ehrensvärd klumpiga.
– Det måste vi förenkla, säger hon.
I kulisserna har Yubico också, enligt grundaren, jobbat på ett antal ”jätteviktiga” strategiska produkter, som ännu inte nått kunderna.
– De skulle ha kommit ut snabbare och vara ute på marknaden nu. Man är försiktig och det ska testas. När vi var ett privat bolag kunde vi jobba snabbare, säger hon.

”Varför säger vi inte det med mer självförtroende?”
Hon verkar ha fastställt Yubicos sjukdomsdiagnos och hittat receptet: ordet Ehrensvärd flera gånger återkommer till är snabbare.
– Att kunna ta snabba beslut, vara modiga och våga gå ut och ställa oss på en scen och säga: ”Titta, vi har världens största kunder”.
– Nio av tio av världens största AI-bolag är våra kunder. 19 av de 20 största techbolagen är våra kunder. Vi har kommit in i de största bankerna i världen. Jag tror att fyra av världens fem största banker är våra kunder. Varför säger vi inte det med ännu mer självförtroende?, frågar sig Ehrensvärd.
Yubico måste vara lite bold, säger hon med en kalifornisk accent.
– Alla amerikaner snackar ju hela tiden hur duktiga de är. Jag tycker att vi är tvärtom. Vi är nästan lite väl försiktiga, säger hon.
Var det aktuellt för dig att gå in som vd?
– Jag vill inte det. Och ska jag vara helt ärlig: jag är inte säker på att jag skulle vara jättebra.
Inte?
– Jag är jättebra på vissa områden. Men det är ganska tungt att leda 600 personer. Det är mycket möten. Jag hatar kvartalsrapporter, säger hon och fortsätter:
– Jag är innovatör, jag är strateg, jag är visionär. Jag kan ut och prata, jag kan få med mig folk. Men jag tycker inte att det är roligt att sitta i en massa möten.

Det lär inte bli en enkel uppgift för entreprenören att vända en aktiekurs som kollapsat 76 procent från toppen förra året, ett ras Ehrensvärd kallar oförtjänt.
– Jag vet inte om vi egentligen förtjänade att gå upp över 300 kronor, det drog iväg. Jag kommer ihåg att jag sa till Jacob: ”Jag vet inte om det här är så bra för oss.” För då måste man leva upp till det där, säger hon.
Grundaren tyckte sig också märka att teamets fokus skiftade – ”det går ju så bra för oss” – när alla stjärnor stod rätt.
– Istället för att fokusera på saker som faktiskt var problem. Då blir man långsammare. Så nu ser jag en helt annan sense of urgency att ta tag i några strukturella områden som man kanske valde att inte ta tag i, säger hon och drar en liknelse med Zlatan Ibrahimovic.
– Han gjorde massor av mål, sen hade han en dålig säsong där han inte gjort så mycket mål. Då vill han naturligtvis visa världen igen att, fan, han är inte slut.
En revansch?
– Exakt. Och det är det jag känner: Yubico är alldeles för bra för att misslyckas. Och Yubico har inte misslyckats, vi har haft en dipp. Vi kommer kavla upp armarna och vara starkare nästa år.

