Stina Ehrensvärd framför priserna på hennes kontor.

”Jag var övertygad om att vi skulle lyckas”

Stina Ehrensvärd om den stora snilleblixten

Vid köksbordet i Täby tröttnade Stina Ehrensvärd på bankdosor. I dag har hennes lilla plastnyckel vuxit till ett miljardbolag som skyddar presidenter, regeringar och Silicon Valleys giganter – och som Ukraina beskrivit som lika viktig som skottsäkra västar.

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Monaco, juni 2025. Dagarna före midsommar stod Stina Ehrensvärd bland 43 finalister i EY World Entrepreneur of the Year, ett av världens mest prestigefyllda priser för entreprenörer. När hennes namn ropades upp blev det historiskt: för första gången gick priset till en svensk. Och bara för fjärde gången någonsin till en kvinna.

– Det var både oväntat, overkligt och fantastiskt, säger hon.

Några veckor tidigare hade hon presenterat sin vision om ett säkrare internet för juryn. När mötet avslutades sade en av medlemmarna: ”You have the biggest mission.” Missionen började långt från Monaco. Hemma i Täby, 2006, med tre barn, katt och villa – och ett samtal till internetbankens kundtjänst.

– Ju fler frågor jag ställde, desto tydligare blev det att ingen hade en bra lösning. Lösenord och kortläsare var varken smidigt eller säkert.

You have the biggest mission.

Stina Ehrensvärd på prisutdelningen i Monaco.
2025. Stina Ehrensvärd på scen i Monaco när hon tar emot EY World Entrepreneur of the Year. Foto: EY
Stina Ehrensvärd och Jakob Ehrensvärd ler in i kameran. De bär mörkblått.
Tillsammans har Stina och Jakob Ehrensvärd byggt både familj och företag. Foto: Johanna Ehrensvärd

Tillsammans med maken Jakob Ehrensvärd, ingenjör med en bakgrund i säkerhetssystem för kärnkraftverk, började hon skissa på en fysisk säkerhetsnyckel. Vid köksbordet tog idéerna form, mellan middagar, läxor och kattens jamande.

– Jag började förstå att osäkra loginlösningar var det största cyberhotet. Inte bara för ett öppet internet, utan för demokrati, mänskliga rättigheter och hela vårt digitala samhälle.

År 2007 grundade Stina och Jakob Ehrensvärd cybersäkerhetsbolaget Yubico. Visionen var enkel men radikal: en enda säker nyckel för hela världens inloggningar.

– Jag var övertygad om att vi skulle lyckas. Jakob var mer tveksam.

Ett år senare hade de en fungerande produkt och 100 nycklar – men inte en enda betalande kund. Jakob arbetade heltid på annat håll. Stina byggde bolaget utan lön, mitt i småbarnsår, med en idé hon inte kunde släppa.

YUBICO (sept 2025)

Börsvärde (Market Cap) Cirka 11,6 miljarder SEK (–48 % senaste tolv månaderna).

Grundat 2007 av Stina och Jakob Ehrensvärd.

Huvudkontor Stockholm och Santa Clara i Kalifornien.

Anställda Cirka 500.

Verksamhet Global närvaro i över 160 länder, med tusentals företagskunder.

Kärnprodukt Yubikey, en fysisk säkerhetsnyckel för multifaktorautentisering.

Kunder Google, Microsoft, Meta, banker, myndigheter med flera.

Nyckeltal Q2 2025 Nettoomsättning 499 miljoner SEK (–19 %), nettoresultat 8,9 MSEK (–91 %), ARR cirka 400 miljoner SEK (+37 %).

Kassa 945 miljoner SEK likvider, nettokassa 900 miljoner SEK.

Allt hängde på ett kort

Vändningen kom i San Francisco. Hon hade blivit inbjuden att visa Yubikey på världens största cybersäkerhetsmässa. Kvällen före start drog sig företaget som skulle ge henne platsen ur. Stina Ehrensvärd var redan där.

– Då tänkte jag att nu får det bära eller brista.

Hon fyllde fickorna med Yubikeys och visitkort och började spana efter alla med ordet ”press” på namnskylten. I en rulltrappa stoppade hon en journalist och gav en snabb demo. Två veckor senare berättade journalisten i podcasten Security now, med 100 000 lyssnare, att Yubikey var den coolaste nya produkten på hela mässan.

– Och så blev vi ett internationellt bolag innan vi hade en enda svensk kund.

Stina Ehrensvärd sitter och arbetar i en liten telefonbox.
Hon började med frustration över en bankdosa, i dag är Stina Ehrensvärd en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer. Foto: Lisa Mattisson

Kort därefter kom beställningarna. Efter en omfattande phishingattack 2009 fick Googles säkerhetsteam order om att leta efter nya lösningar – ”including from any scrappy start-up.”

På nyårsafton 2010 kom mejlet från Googles säkerhetschef.

– Han hade fått tips om Yubikey av en vän som hört podcasten, köpt ett tjugotal nycklar och testat dem internt. I mejlet bad han om en offert för alla anställda. Det var utan tvekan min bästa nyårsafton någonsin.

Familjen packade ihop livet i Täby och flyttade till Palo Alto. Affärsplanen fick plats på ett halvt A4-ark:

– Vinn stöd för vår teknik från Google, Microsoft och Apple – och vinn världen.

Det lilla huset blev både hem och huvudkontor. Intervjuer gjordes vid köksbordet, första personalfesten hölls i trädgården med Stina vid grillen. Jakob ledde den tekniska utvecklingen, Stina tog rollen som motor i försäljning, marknadsföring och rekrytering.

Har räddat liv

Google blev Yubicos första stora partner. Tillsammans med sökjätten utvecklade bolaget Passkeys, världens första webbstandard för säker och enkel inloggning, som ersätter traditionella lösenord och har stöd för Yubikeys.

Några år senare tog Microsoft – och därefter Apple – tekniken vidare in i sina plattformar.

I dag har alla ledande plattformar och webbläsare stöd för Passkeys och därmed Yubikeys – Google, Microsoft, Apple, Amazon, Meta – och Yubicos teknik används av regeringar, organisationer och presidenter världen över.

– Första gången jag kände att vår teknik faktiskt kunde rädda liv var 2015. Vi fick ett mejl från en journalist i ett icke-demokratiskt land med rubriken: ”Thank you for saving my life.” Han hade skyddat sitt Gmailkonto med en Yubikey. Hans kollegor hade inte gjort det – och de fanns inte längre kvar i livet.

Vi fick ett mejl från en journalist i ett icke-demokratiskt land med rubriken: ”Thank you for saving my life.”

Samma år användes Yubikey i en amerikansk valkampanj.

– Båda händelserna var starka påminnelser om varför vi gör det vi gör.

Att skydda data i krig, valrörelser och auktoritära stater är aldrig riskfritt.

– Så länge Yubico är den skottsäkra västen och inte vapnet är risken att vi gör skada ganska liten. Men vi är medvetna om ansvaret.

Hittills har bolaget sålt över 40 miljoner nycklar och donerat mer än 100 000 genom programmet Secure It Forward, till organisationer som arbetar för demokrati, mänskliga rättigheter och miljö.

En vecka efter Rysslands invasion av Ukraina beslutade Stina Ehrensvärd att skicka 20 000 Yubikeys för att skydda landets civila infrastruktur.

– Ukraina meddelade oss senare att vår teknik varit det starkaste skyddet mot phishingattacker – och lika viktigt för deras försvar som skottsäkra västar.

Stina Ehrensvärd på Yubicos kontor.
Stina Ehrensvärds uppfinning används av regeringar, techgiganter och journalister i hela världen. Foto: Lisa Mattisson
Stina Ehrensvärd på Yubicos kontor, tillsammans med hennes kollegor
Stina Ehrensvärd, medgrundare av Yubico. Nu ska hennes entreprenörshistoria dessutom bli tv-serie i Hollywood. Foto: Lisa Mattisson

Börsnoteringen

När Yubico börsnoterades hösten 2023 markerade det ett skifte, både för bolaget och för Stina Ehrensvärd. Efter 16 år som vd klev hon åt sidan och familjen flyttade tillbaka till Stockholm.

Sedan dess har bolaget haft sina toppar och dalar, med rusningar efter starka kvartal och en mer trevande start på 2025. Hittills i år är aktien ner 40 procent.

– Efter börsnoteringen tredubblades aktien på kort tid utan att det fanns några fundamentala förändringar i bolaget, och därefter föll kursen tillbaka på samma sätt utan någon motsvarande negativ händelse. Ser man över hela perioden har bolaget levererat de mål de utfäst och aktien utvecklats bättre än OMXS 30-index. Jag är fortsatt optimistisk kring bolagets långsiktiga möjligheter, men det är svårare att förutspå aktiemarknadens kortsiktiga rörelser, säger hon.

Vd Mattias Danielsson har uttryckt missnöje med det senaste kvartalet, hur ska det vändas?

– Yubico är ett lönsamt och överlag välskött bolag och jobbar ständigt på att bli ännu bättre. Fokus framåt ligger på att stärka produktportföljen, fördjupa de strategiska partnerskapen, intensifiera marknadsföringen och förbättra interna processer för att skapa en mer stabil tillväxt.

Tidigare i år fick Yubico kritik för att ha lagt 26 miljoner på en konferens för sina medarbetare, samtidigt som bolaget föll tungt på börsen. Dessa event är viktiga för företagskulturen, menar Stina Ehrensvärd.

– När jag var vd för bolaget såg jag tidigt behovet av att samla hela teamet, som arbetade utspritt i flera länder, på ett gemensamt fysiskt möte. De senaste elva åren har alla bolagets medarbetare samlats på dessa ”All Team Events” i genomsnitt vartannat år. Det är en betydande investering, men framför allt en investering i människor.

Lek blev lärdom

Stina Ehrensvärd växte upp i Lund med tre syskon och två arkitekter till föräldrar, ett hem där ritningar, byggprojekt och skaparlust var vardag.

– De satte pennor och byggklossar i händerna på oss tidigt. De ritade hus, konstruerade hyllor, rev väggar – och vi fick vara med. Det var bara att hänga på.

Som femåring ville hon bygga en trädkoja. Föräldrarna gav henne brädor och verktyg, inte instruktioner.

– De var inte rädda för att vi skulle ramla ner. De frågade mest om vi hade fin utsikt där uppe.

Stina Ehrensvärd tar emot pris av sveriges kung.
2023. Stina Ehrensvärd tar emot H.M. Konungens medalj, 8:e storleken i Serafimerordens band för betydande insatser inom näringslivet. Foto: TT Nyhetsbyrån

Hon föddes i Seattle, där pappan forskade i ett år, och behöll sitt amerikanska medborgarskap. Hemma blev det ibland en lekfull markör för hennes framtid.

– När vi hade gäster kunde pappa säga: ”Och här är vår dotter Stina – den enda i familjen som kan bli USA:s president.”

Några krav på prestationer fanns aldrig. Ingen press om läxor – bara en vidöppen horisont.

– Jag är tacksam över att ha vuxit upp med känslan att presidentjobbet var ett av många tänkbara val.

När hon studerade industridesign på Konstfack byggde Jakob Ehrensvärd en fungerande prototyp till ett av hennes projekt. Några år senare gifte de sig. I fjol firade de 30-årig bröllopsdag.

– Några andra unga män försökte vinna mitt hjärta med blommor. Jakob vann det med sin prototyp, och genom att bara vara alltigenom klok och utan ego.

Några andra unga män försökte vinna mitt hjärta med blommor. Jakob vann det med sin prototyp, och genom att bara vara alltigenom klok och utan ego.

Till skillnad från Stina har Jakob helst hållit sig i bakgrunden.

– De första åren svarade han när folk frågade: ”Yubico? Det är Stinas projekt. Jag hjälper bara till lite.” Han trivs bäst när han kan koda, bygga elektronik eller lösa svåra tekniska problem.

Under lång tid beskrevs han som hjärnan bakom tekniken och hon som rösten utåt. Själv betonar hon samarbetet.

– Jag är glad att Jakobs namn lyftes fram när vi fick Polhemspriset, Sveriges främsta innovationspris. Det var rätt.

Att grunda företag med sin livspartner kan låta riskabelt. För Stina Ehrensvärd har det tvärtom varit en styrka.

– Om man gillar sitt jobb och lägger mycket tid på det kan det vara en fördel att jobba tillsammans. Då kan man fortsätta prata om jobbet över middagen eller under söndagspromenaden. Det är bättre än att någon känner sig åsidosatt.

Barnen växte upp mitt i allt – flyttar över Atlanten, vardag bland prototyper och mötesrum.

– Våra tre barn har alltid sett att om man vill få något gjort så är det bäst att bara sätta i gång. De lärde sig att våga ta lite risker, att satsa på något man gillar – gärna tillsammans med någon man gillar.

Stina Ehrensvärd skrattar i närbild.
Stina Ehrensvärd växte upp i en skapande miljö. Foto: Lisa Mattisson

STINA EHRENSVÄRD

Född 11 juli 1967 i Seattle, uppvuxen i Lund.

Bor Stockholm.

Familj Gift med Jakob Ehrensvärd sedan 1994, två söner och en dotter .

Yrke Entreprenör, grundare av Yubico och stiftelsen Siros Foundation.

Utbildning Industridesign, Konstfack.

Intressen Jobba, titta på film, skriver på ett filmmanus.

Nya projektet

Stina Ehrensvärd är i dag inte längre operativ i Yubico, men sitter kvar i styrelsen och fungerar som strategisk rådgivare. Tidigare i år tog hon nästa steg och grundade den ideella stiftelsen Siros Foundation, med målet att bygga en öppen plattform för digitala identiteter.

– I dag är över hälften av alla digitala identiteter falska eller automatiserade bottar. Om vi inte bryter mönstret står både demokratin och världens säkerhet på spel, säger hon.

Siros fokuserar på identifiering – att fastställa vem en person är – medan Yubico framför allt står för verifieringen, alltså att bekräfta att det verkligen är rätt person som loggar in. I oktober väntas stiftelsen lansera en första version av plattformen, samtidigt som Yubico utvecklar kompletterande betaltjänster.

Från ett köksbord i Täby till scenen i Monaco, från 100 nycklar i fickan till 40 miljoner spridda över världen. För Stina Ehrensvärd handlar det inte längre om en produkt, utan om att skydda det digitala samhälle vi alla lever i.

– Vårt mål är att stoppa majoriteten av världens cyberattacker, och vi tänker nå dit.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;