Electrolux släpper nytt mål – aktien stiger

Inför torsdagens kapitalmarknadsdag har Electrolux uppdaterat sina finansiella mål. Nytt är ett mål för organisk försäljningstillväxt, som ska vara minst 4 procent över en konjunkturcykel. Det framgår av ett pressmeddelande.

Electrolux har uppdaterat sina finansiella mål i samband med bolagets kapitalmarknadsdag. Foto: Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Electrolux tidigare mål var en total försäljningstillväxt på minst 4 procent, inklusive förvärv och avyttringar.

Bolaget har också justerat målet för organisk försäljning på eftermarknaden, till en genomsnittlig årlig tillväxt på 10 procent över en konjunkturcykel. Det tidigare målet var en "långsiktig ambition" att eftermarknadsförsäljningen ska stå för 15 procent av koncernens totala försäljning.

I övrigt upprepas gällande finansiella mål. Rörelsemarginalen ska vara minst 6 procent över en konjunkturcykel och kapitalomsättningen ska vara minst 4 gånger, över konjunkturcykeln. Avkastningen på nettotillgångar ska vara över 20 procent över en konjunkturcykel.

Aktien stiger efter nyheten och är vid 12.10-tiden upp 3,2 procent.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;