Electrolux resultat över förväntan
Vitvarubolaget Electrolux redovisar ett justerat rörelseresultat på 797 miljoner kronor för det andra kvartalet. Väntat var 679 miljoner för det andra kvartalet. Omsättningen kom in i linje med förväntningarna och utsikterna för 2025 upprepas.

Electrolux organiska försäljningstillväxt uppgick till 1,8 procent, väntat var 2,5 procent. Tillväxten var främst drivet av Nordamerika och Latinamerika, skriver vitvarujätten i kvartalsrapporten.
"I en utmanande marknadsmiljö uppnådde vi organisk tillväxt och förbättrad rörelsemarginal, med bra genomförande av strategiska prioriteringar", skriver Yannick Fierling i vd-ordet
Omsättningen för det andra kvartalet landade på 31 276 Mkr, här låg förväntningarna på 31 379 Mkr enligt Infronts analytikersammanställning.
"Affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika rapporterade en mindre organisk försäljningsnedgång med en negativ prisutveckling. I Europa fortsatte våra huvudvarumärken att överträffa marknaden medan den allmänna marknadsefterfrågan minskade något med ökat konkurrenstryck och en ersättningsdriven efterfrågan", skriver vd:n.
"Vi fortsatte göra goda framsteg"
Rörelseresultatet ökade från jämförelsekvartalet då vinsten låg på 419 Mkr. Rörelsemarginalen för årets andra kvartal uppgick till 2,5 procent, mot väntade 2,2 procent. I Nordamerika vända vitvarujätten till vinst med ett resultat på 57 Mkr, att jämföra med andra kvartalet i fjol då förlusten låg på 128 Mkr.
Electrolux upprepar samtidigt marknadsutsikterna för 2025 där Europa, Asien- och Stillahavsområdet samt Latinamerika fortsatt är neutralt. Neutralt till negativt upprepas för Nordamerika. Även målet för att kompensera för tullrelaterade kostnader i Nordamerika genom prishöjningar.
Investeringar i innovation för konsumentupplevelser och marknadsföring väntas under 2025 fortsatt vara negativt, på grund av ökade investeringar. Investeringarna för 2025 väntas uppgå till 4-5 miljarder kronor.
"Vi fortsatte att göra goda framsteg med kostnadseffektivitet och levererade kostnadsbesparingar från både inköp och produktutveckling. Att upprätthålla en konsumentcentrerad strategi samt att öka hastigheten och flexibiliteten är viktiga komponenter i vår strategi. Under de kommande kvartalen kommer vi att öka vårt fokus på de viktigaste förändringsområdena och driva snabbhet och flexibilitet i organisationen", heter det i rapporten.
Hittills i år är aktien ned närmare 22 procent och 50 procent på två års sikt.
Följ taggar
