Electrolux vd sätter ned foten: Ingen nyemission behövs

I samband med vitvarujättens kapitalmarknadsdag sätter vd Yannick Fierling ned foten i fråga om behovet av en nyemission. Detta trots att nettoskulden är nästan dubbelt så hög som börsvärdet.
–  Svaret är tydligt nej, säger han i en intervju med EFN.

Electrolux vd Yannick Fierling under bolagets kapitalmarknadsdag. Foto: Lisa Mattisson
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

De senaste åren har skulden i familjen Wallenbergs vitvarujätte Electrolux skenat och uppgick vid utgången av det tredje kvartalet till 32 miljarder kronor. Det kan jämföras med att börsvärdet uppgår till drygt 17 miljarder kronor.

Det har rest frågan om bolaget är i behov av en nyemission.

Men i samband med bolagets kapitalmarknadsdag utesluter vd Yannick Fierling att en kapitalinjektion behövs.

– Svaret är tydligt nej. Vi fokuserar på att förbättra rörelseresultatet och resultatet på sista raden. Vi har fullt förtroende för att vi kan uppnå de mål som vi har satt för oss själva när det gäller skuldsättninggraden, säger han.

I samband med kapitalmarknadsdagen satte Electrolux som mål att nå en skuldsättning på under två gånger ebitda-resultatet och därmed behålla ett så kallat investmentgrade i kreditbetyg. Det kan jämföras med att nettoskulden vid i slutet av tredje kvartalet uppgick till 3,5 gånger ebitda.

Electrolux har inte skiftat ut pengar till aktieägarna på tre år. Även framöver kommer bolaget att prioritera skuldsättningen framför utdelningar, uppgav finansdirektören Therese Friberg på torsdagen.

Yannick Fierling
Electrolux har inte skiftat ut pengar till aktieägarna på tre år. Foto: Lisa Mattisson

Hur många år tror du att det kommer att ta innan ni gör en utdelning?

– Jag kommer inte att kommentera eventuella utdelningar de kommande åren, eftersom det inte är min uppgift att fatta det beslutet, men det Therese påpekade är att styrelsen, logiskt och rationellt sett, har prioriterat att förbättra skuldsättningen framför att betala utdelningar, säger Yannick Fierling.

Electrolux behåller sitt rörelsemarginalmål på 6 procent, men skruvar upp tillväxtambitionerna något. Från att tidigare ha haft ett mål att växa 4 procent per år, inklusive förvärv och avyttringar, säger man nu att bolaget ska växa 4 procent organiskt.

Enligt vd:n behöver bolaget tillväxt för att nå marginalmålet.

– Jag är övertygad om att vi bara kan nå 6 procent om vi växer. Tidigare sa vi inte vi inte skulle fokusera på tillväxt innan vi nådde 6 procent, nu säger vi att vi måste växa för att nå 6 procent, sa han på scenen.

Enligt databasen Factset räknar analytikerkåren med att Electrolux når en rörelsemarginal på 4 procent år 2027.

Är det rimligt att det kommer att ta minst tre år att nå målet?

– Det är fullt rimligt att tro att vi kommer att nå 6 procent på medellång sikt. Jag kommer naturligtvis inte att kommentera marknadens förväntningar, men jag kan försäkra att målet inte upprepas av en slump – vi har en tydlig plan för hur vi ska nå dit i alla regioner.

Med medellång sikt avser Yannick Fierling mer än tre år uppger han för EFN.

De senaste åren  har Electrolux förlorat betydande marknadsandelar i både Nordamerika och Europa. Enligt vd:n består en del av den framtida tillväxten i att återta förlorade marknadsandelar.

Ni verkar i en hårt konkurensutsatt marknad med många reor. Hur ser du på balansen mellan att växa och öka lönsamheten?

– Det som är väldigt viktigt för oss är att verka på en spelplan där vi kan vinna och det är inte i de lägsta prissegmenten utan mellan- och premiumsegmentet. Vi har mer att erbjuda än bara pris och därför har vi fokuserat och kommer att fokusera ännu mer på kundnöjdhet och på att erbjuda ny innovation, säger Yannick Fierling och fortsätter:

– Vi har många produktkategorier där vi inte är representerade i dag och geografiska marknader där vi inte har vår rättmätiga marknadsandel. Det finns möjligheter att växa.

Ni möter en allt hårdare konkurrens från kinesiska aktörer. Kan ni långsiktigt konkurrera mot kinesiska spelare?

– Jag har arbetat i tio år för ett kinesiskt företag och har stor respekt för att de erbjuder högteknologiska produkter till låg kostnad, men jag menar att hushållsapparater inte bara handlar om produkten eller priset, särskilt inte när man rör sig inom mellan- och premiumsegmenten. För mig finns ingen anledning till oro, säger Yannick Fierling.

På onsdagen blev det känt att den amerikanska fondförvaltaren Causeway nu kontrollerar över 10 procent av rösterna i Electrolux. 

Yannick Fierling
De senaste åren  har Electrolux förlorat betydande marknadsandelar i både Nordamerika och Europa. Foto: Lisa Mattisson

Har du haft diskussioner med Causeway?

– Att prata med våra investerare är väldigt viktigt. Vi pratar hela tiden med de investerare som vill prata med.

Har de indikerat om de vill ha en styrelseplats eller vill sitta i valberedningen?

– Jag kan inte kommentera på det.

Electrolux svaga kursutveckling har gjort att bolaget numera utgör 0 procent av huvudägaren Investors portfölj. I aktiemarknaden har det stundtals ifrågasatts om Investor borde lägga tid och kraft på ett innehav som inte påverkar substansvärdet. Investors vd Christian Cederholm sitter i Electrolux valberedning.

Känner du att du får tillräckligt fokus från huvudägaren?

– Det är en fråga jag inte vill kommentera. Vi är självklart mycket tacksamma för det förtroende Investor har visat oss under de senaste åren och är definitivt mycket stolta över att kunna räkna dem som en av våra aktieägare.


Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;