EM-succé för Schweiz – jätteskjuts för ekonomin
Intresset för damfotboll har ökat avsevärt de senaste åren.
Det är något som märks i Schweiz ekonomi där värdlandet för sommarens mästerskap har sett kraftigt stigande turism och ökad konsumtion, rapporterar CNBC.

Internationella besökare strömmar till Schweiz för att se damerna göra upp i EM och det har visat sig på landets turismsiffror.
Antalet resenärer som besökte Schweiz 12 procent jämfört med samma period förra året, enligt siffror som CNBC tagit del av. Antalet besökare från Tyskland, Polen och Nederländerna ökade med 25 procent, turister från Storbritannien steg med 20 procent, medan Italien och Frankrike såg ökningar på 15 respektive 10 procent.
Konsumtionen steg även med 27 procent under mästerskapets första vecka, som började den 2 juli, i de städer som är värd för fotbollsmatcherna, vilket är bland annat Basel, Zürich och Genève.
Mästerskapet spås slå nya rekord, inte bara för Schweiz, utan även för damfotbollen. Förhandsförsäljningen av biljetter uppe i 600 000, och 22 av 31 matcher redan slutsålda. Av dessa har 35 procent köpts av internationella besökare, enligt arrangören Uefa.
Följ taggar
