Essity köper upp amerikanska Edgewell
Hygienbolaget Essity har tecknat avtal om att förvärva Edgewell till ett värde av cirka 340 miljoner dollar, motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor.

Essity kommer att köpa den så kallade feminine care-verksamheten – intimprodukter för kvinnor – i Nordamerika som omfattar varumärkena Carefree, Stayfree och o.b. i USA, Kanada och Karibien.
Företaget kommer även att köpa de globala rättigheterna till underklädesmärket Playtex och en fabrik i Dover, USA.
– Jag ser fram emot att vidareutveckla dessa välkända varumärken med hjälp av vårt etablerade framgångsrecept inom Feminine Care. Med förvärvet bygger vi en starkare verksamhet inom personal care i Nordamerika, i linje med vår strategi att fokusera på kategorier med hög avkastning i attraktiva geografier, säger Ulrika Kolsrud, VD och koncernchef för Essity, i ett pressmeddelande.
Affären väntas slutföras under 2026 års första kvartal.
Edgewell redovisade under den 12-månadersperiod som avslutades i juni 2025 en nettoomsättning på cirka 2,5 miljarder kronor. Bolaget har 500 anställda, främst i delstaten i Delaware.
Följ taggar
