EU-plan: Straffa Kinas e-handel ekonomiskt
EU har planer på att införa tullar för beställningar från Kinas e-handelsjättar.
Svenska e-handelsbolag på börsen reagerade omedelbart positivt på nyheten.
Återigen har antalet paket som beställs till EU från kinesiska e-handelsbolag ökat kraftigt.
Omkring fyra miljarder paket uppges levereras från Kina under 2024 – en ökning på nästan 300 procent jämfört med 2022. Samtidigt uppfyller många av produkterna inte europeiska miljö- och säkerhetskrav, vilket bland annat gäller leksaker.
Enligt Financial Times är två av åtgärderna som diskuteras inom EU för att få bukt med problemet en skatt på intäkter för e-handelsbolagen och en hanteringsavgift för antalet varor som hanteras. Bara på Amsterdams flygplats hanteras 3,5 miljoner kinesiska paket om dagen.
Utbrett bland svenska konsumenter
När Stockholmsbörsen stängde tidigare under onsdagen noterades H&M för en uppgång på 3,1 procent och e-handelsplattformen Boozt lyfte med 2,4 procent.
Enligt en undersökning från i somras har 71 procent av svenska konsumenter någon gång handlat från de kinesiska bolagen Temu och Shein. Under 2024 års första kvartal hade importbeställningarna från Kina ökat med 46 procent jämfört med året innan och Svensk handels vd Sofia Larsen krävde då krafttag för att skydda inhemska bolag.
– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag ... de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag,sa Larsen.
Förhandlingar om fordonsimporten
Sedan tidigare pågår förhandlingar mellan Kina och EU när det gäller tullar för elbilar, efter ett beslut i oktober om att öka importkostnaderna för kinesisktillverkade fordon med upp till 45,3 procent. En tänkbar lösning kan bli att kinesiska elbilar förses med ett minimipris i Europa.
– Det skulle innebära att den obalanserade konkurrensen som orättvisa subventioner orsakar elimineras, vilket var anledningen till att tullarna infördes, sa Bernd Lange, ordförande i EU:s handelskommitté, i förra veckan.