Experten om Husqvarna: "Behöver anpassa sin kostym"
Husqvarnas rapport kommer in klart under analytikernas förväntningar, där en tullsmäll lades på en redan svårt drabbad konsumentsida.
– Att inte växa från ett katastrofkvartal är inte positivt, säger Johan Eliason, analytiker på Kepler Cheuvreux.

Trädgårdsutrustaren Husqvarna har en tung dag på börsen efter att rörelseresultatet kraftigt understigit analytikernas förväntningar. Vid lunchtid är aktien ned drygt 10 procent. Fallet följer på en längre tids pressad kurs – de senaste fem åren har aktien rasat med över 55 procent.
– Man växer inte. Resultatet förbättras visserligen marginellt, men då ska vi komma ihåg att vi jämför med ett katastrofkvartal, säger en Johan Eliason, analytiker på Kepler Cheuvreux, i EFN:s ”Börslunch”, och tillägger:
– Att inte växa från ett katastrofkvartal är inte positivt.
Den organiska försäljningstillväxten var noll. Väntat var en ökning på 1,9 procent. Företaget fortsätter att förlora marknadsandelar inom robotsidan, men det är framför allt gardenasidan, alltså den division av Husqvarnas verksamhet som vänder sig mot konsumenten, som tynger rapporten. Den professionella robotsidan går däremot framåt.
– Vi ser Husqvarna som starka varumärken med professionell försäljning, men den professionella försäljningen utgör bara en tredjedel av den totala volymen. Av det står konstruktionssidan för cirka 15 procent, men konsumentsidan är fortfarande absolut störst, och där är det tufft just nu, förklarar Johan Eliason.
Svag amerikansk konsument slår hårt mot försäljning
Han framhåller att kinesiska aktörer har en stor kostnadsfördel, även om konkurrens inte är något som Husqvarna hänvisar till i sin rapport. De pekar främst på de svaga amerikanska hushållen.
– Den amerikanska konsumenten är fortsatt svag. Det är ett tema vi väntar på ska vända, men vi ser inga signaler på det än, vilket gör att man blir vaksam, säger Catrin Jansson, förvaltare på C Worldwide.
Bland svenska bolag med exponering mot den amerikanska konsumenten ingår även Thule, som redovisar på onsdag, liksom Dometic, som redovisar på torsdag. Över hälften av Dometics försäljning sker på de amerikanska marknaderna.
– Det känns som att den amerikanska börsen går starkt, men konsumenten mår jättedåligt, konstaterar EFN:s programledare Gabriel Mellqvist.

”Behöver anpassa sin kostym”
Diskussioner om att renodla Husqvarnas verksamhet har avhandlats i omgångar. För tio år sedan diskuterades huruvida konstruktionssidan verkligen behövde ingå i paraplybolaget.
– Med nuvarande goda marginaler känns den trygg att behålla, konstaterar Johan Eliason.
På senare tid är det framför allt huruvida Gardena bör knoppas av som varit ämne för diskussion. Eliason menar att grenen är alltför integrerad i Husqvarnas övriga trädgårdsdistribution för att kunna fungera självständigt, men framhåller nödvändigheten de åtgärder som den nya vd:n Glen Instone signalerat.
– Husqvarna behöver anpassa sin kostym efter den rådande marknadskonkurrensen.
Glen Instone har i samband med kvartalsrapporten bland annat meddelat att en produktionsanläggning i Brestad kommer att läggas ned. Johan Eliason väntar sig fler åtgärder på samma tema i samband med kapitalmarknadsdagen väntas fler förändringar.
– Det kommer att bli många tuffa år framöver när vissa delar fasas ut och fokus läggs på kärnverksamheten, särskilt på den professionella sidan, säger Johan Eliason, och tillägger:
– Då gäller det att företaget har uthålliga aktieägare.
Se hela ”Börslunch” här
Följ taggar
