Experten ser nervöst börsläge: ”Ett kasino”
– Sydkorea har ju blivit ett casino generellt, säger han.

Enligt Bagge visar rörelserna i den sydkoreanska marknaden hur uppskruvat läget är.
– Att ett index som Kospi rör sig plus/minus 10 procent varannan dag i en veckas tid, det är ju inte sunt, säger David Bagge.
– Det blir den här typen av rörelser när alla sitter på samma sida i båten.
Särskilt halvledarsektorn oroar honom. Bagge beskriver hur stora inflöden i ETF:er och hävstångsprodukter kan förstärka både upp- och nedgångar.
– Det blir ju en väldigt stor hedging-mekanik på baksidan av det där som är kursdrivande, säger han.
Överköpt marknad
Hans slutsats är att sommaren riskerar att bli skakig.
– Vi har aldrig varit så här överköpta tidigare och det kombinerat med att allt kapital sitter på samma sida av båten tyder på att vi ska ha en positioneringswashout under sommaren. Det kanske inte blir så pass blodigt, men vill det sig illa skulle det kunna bli en riktigt tråkig börsommar, säger Bagge.
Han ser också en tydlig nedgång i korten den närmaste tiden.
– Det sätter sig 10–15 procent här nu fram till slutet av juli. Du brukar ha någon form av botten var trettiosjätte vecka.
Sverige kan stå emot
Samtidigt tror han att aktier på den här sidan Atlanten kan gå bättre än USA.
– Relativt så kommer Sverige och Europa gå bättre än USA över sommaren. Det blir mer av en tilt mot value-segmentet, vilket vi har betydligt mer av här i Europa, med lägre värderade bolag, säger Bagge.
– Så skulle ett S&P 500 gå ner 10–12 procent så kanske ett OMXS30 går ner 7 procent.
Se Börslunch här:



