Fed-signaler lyfter Wall Street – hint om ny sänkning
Wall Street inleder fredagens handel med index som pekar uppåt.
Börsoptimismen uppges drivas av att New Yorks Fed-chef John Williams antytt att centralbanken kan sänka räntan igen i december.

Wall Street inleder fredagens handel med index som pekar uppåt. Börsoptimismen uppges drivas av att New Yorks Fed-chef John Williams antytt att centralbanken kan sänka räntan igen i december.
Efter några minuters handel är tekniktunga Nasdaq upp 0,6 procent, samtidigt som Dow Jones och breda S&P 500 plussar 0,5 procent. Sentimentet är fortfarande bräckligt med tanke på den rådande AI-oron, men John Williams budskap verkar, åtminstone för tillfället, ha gett marknaden en ny boll att springa på.
– Jag ser penningpolitiken som måttligt åtstramande, även om något mindre än före våra senaste åtgärder. Därför ser jag fortfarande utrymme för en ytterligare justering inom en snar framtid av intervallet för styrräntan, för att föra penningpolitiken närmare det neutrala spannet och därmed upprätthålla balansen mellan våra två mål, sa Williams under ett tal i den chilenska huvudstaden Chile enligt CNBC.
Marknaden hoppas på en ny räntesänkning
Uttalandet fick direkt genomslag i terminshandeln under fredagsmorgonen. Terminerna för S&P 500 och Nasdaq vände upp, och även Dow-terminerna steg tydligt då investerare uppges tolka budskapet som att Williams öppnar dörren för ännu en räntesänkning redan nästa månad – något marknaden de senaste dagarna bedömt som mindre sannolikt.
Bland enskilda aktier ligger fokus fortsatt på AI-sektorn efter torsdagens branta nedgångar för AMD, Super Micro Computer och Palantir på 6 och 8 procent. I fredagens inledande handel återhämtar sig aktierna delvis, medan Nvidia backar runt 1 procent efter torsdagens nedgång på 3 procent.
Google-ägaren Alphabet är upp runt 3 procent, Tesla närmare 1 och Apple likaså.
Mjukvarubolaget Intuit stiger efter att bolaget presenterat en starkare än väntad prognos för det andra kvartalet.
H&M-konkurrenten Gap stiger omkring 6 procent efter att ha slagit förväntningarna i det senaste kvartalet. Enligt Bloomberg pekas bolagets premiumlinje, marknadsförd av Gwyneth Paltrow och hennes dotter, ut som en viktig drivkraft bakom försäljningslyftet.
