Finansinspektionen svar: ”Vi kan inte gå längre”
För att betala av sina skulder tog Mia hela tiden nya lån – och visste inte om att Kronofogden fanns.
I det nya avsnittet av EFN:s podd "Generation Skuldsatt" avslöjar även Kalle, före detta chef på ett låneförmedlingsbolag, kreditgivarnas taktiker.
Dessutom söks det svar från Finansinspektionen kring hur myndigheten faktiskt jobbar för att skydda konsumenterna.
– Det är jättesvårt det här, vi inte kan gå längre, säger Anna Hult, senior jurist på myndigheten.
I det andra avsnittet – Snabblån 24-7 – berättar Mia hur hon hamnade i skuldfällan, att hon var 19 år när tog hon sitt första lån, som var åt hennes bror.
När han inte kunde betala fick Mia problem – och upptäckte möjligheten att ta blancolån via nätet.
– Jag tänkte så här: wow! Det här går ju hur bra som helst. Jag kan låna pengar när som helst. Jag tog ett lån på 60 000 och åkte till Italien, gick ut och åt och köpte en skrotbil. Tog ut en herrans massa telefonabonnemang bara för att få ut den senaste telefonen hela tiden, säger hon i det andra avsnittet av EFN:s podd "Generation Skuldsatt"
För att betala alla skulder tog hon ett nytt lån. Till slut var hon uppe i totalt fem.
Efter det sista kollade hon upp räntan – som låg på 37 procent.
– Jag insåg snabbt att det här kommer inte gå. Jag tänkte 'vem bryr sig? Jag är ung, jag klarar mig ändå och sket i att betala'.
– Då var jag inte medveten om att Kronofogden fanns.
Jagar svar
"Generation Skuldsatt" programleds av Magdalena Kowalczyk – också känd från TV3:s Lyxfällan. I det andra avsnittet jagar även hon svar från Finansinspektionen.
– Det som intresserade mig i det här fallet är att kreditgivare har en skyldighet att säkerställa att man inte lånar ut till folk som inte kan betala tillbaka. Och det ligger på Finansinspektionens bord att se till att bolag på den här marknaden gör det jobbet, säger hon i podden.
EFN:s programledare får till slut ställa sina frågor till Anna Hult, senior jurist på myndigheten. I samtalet mellan dem framkommer det att Finansinspektionen har begränsningar i sina möjligheter att granska kreditgivarna.
– Jag är väl medveten om det och jag har precis som du pratat med både låntagare och framför allt anhöriga till låntagare under många år som har uttryckt sin förtvivlan kring det här. Men det som vi som myndigheter har att följa, det är den lagstiftning och den reglering som vi har. Och det är jättesvårt det här, vi inte kan gå längre än det. Det finns säkert massor som vi önskat man skulle kunna göra, säger Anna Hult i podden.
Detaljerna från branschen
I avsnittet berättar även Kalle, före detta chef på ett låneförmedlingsbolag, hur affärerna fungerar för kreditgivarna. Hur bolagen erbjuder betalningsfria månader för att inte visa negativa kortsiktiga resultat. Han beskriver också hur låneförmedlarnas agerande har lett till att kunderna inte stannar lika länge hos enskilda banker.
– De snurrar snabbare och snabbare och snabbare, vilket betyder att bankerna har en jätteutmaning just nu att tjäna pengar på sina kunder för de försvinner nästan innan tolv månader har gått, säger Kalle i avsnittet.
Kalle heter egentligen något annat.
Du hittar EFN:s podd "Generation Skuldsatt" här.