Forskaren om Djerf Avenue: ”En rejäl kris”
Djerf Avenue har hamnat i rejält blåsväder efter att medarbetare och före detta anställda gått ut i Aftonbladet och vittnat om mobbning, offentliga utskällningar och en favoriseringskultur.
– Ser man på reaktionerna är det en rejäl kris för bolaget, säger Jonas Colliander, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, till SvD.


Det var i torsdags som Aftonbladet publicerade uppgifterna den usla arbetsmiljön på influencern Matilda Djerfs klädbolag Djerf Avenue.
Och reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Både Matilda Djerfs Instagram- och Tiktok-konto har överrösts med ilskna kommentarer och många uppmanar till bojkott.
Enligt Jonas Colliander är det ”en rejäl kris för bolaget”. Enligt honom är det inte en fördel att bolaget bär hennes namn.
– Det här bolaget heter hennes namn och hon har ett större genomslag på varumärket, det är en risk med den här typen av bolag, säger han.
Han får medhåll från Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, som jämför det hela med när Isabella Löwengrip kritiserades för bristande arbetsmiljö i sina bolag.
– Det blev ju en storm. Och man kan ju fundera över hur bra det har gått för hennes bolag sen, säger Ossiansson till SvD.
Under fredagen uttalade sig Djerf i sina sociala kanaler. I ett kommentarsfält på ett inlägg på Instagram ber hon om ursäkt och skriver att hon tar anklagelserna på största allvar.
”Jag känner inte igen mig i alla påståenden som gjorts, men jag ser detta som en möjlighet att lyssna, växa och ta fullt ansvar som ledare. Jag är fast besluten att reflektera, förbättra och främja en bättre kultur för alla, med råd och vägledning från en coach och kontinuerlig feedback”, skriver hon.
Djerf har över tre miljoner följare på Instagram och har rankats som en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa av tidningen Forbes.
LÄS MER: Anställda vittnar om mobbning – Djerf Avenue svarar
